JUSS OG SAMFUNN

TV 2 advarer mot Telenor-monopol

Gunnar Stavrum, sjef for TV 2 Interaktiv, advarer mot den store makten og reklamemuligheter Telenor får med sitt nye videonett.

27. okt. 2000 - 13:24

TV 2 er med sitt datterselskap TV 2 Interaktiv det selskapet som har kommet lengst med videosendinger over Internett. Selskapet var tidlig ute med å legge ut nyhetssendinger på sine nettsider og nå har selskapet opprettet Frihet.tv2.no, en ny portal som sprer ut egne sendinger og TV 2s innhold i større video-vinduer.

TV 2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum gleder seg derfor til Telenor starter salget av ADSL, for med en slik linje vil du kunne motta store videobilder. Han har store planer og ønsker å samarbeide med Telenor om videodistribusjon, sier han på spørsmål fra digitoday.no.

Som digitoday.no skrev i går holder Telenor på å installere et større antall kraftige servere rundt i norske byer og tettsteder. Disse serverne skal kopiere videobiter fra populære servere og servere dem til lokale brukere.


Stavrum vil ikke gå inn på forholdet til Telenor, men understreker at slike systemer er livsnødvendig for bredbåndsdistribusjon.

- Selv de kraftigste løsningene du kan leie klarer ikke å servere store videobilder til mange brukere. I tillegg er også knutepunktet mellom de norske linjeeierne, Nix-punktet på Gaustad, en flaskehals, påpeker Stavrum.

Men Stavrum er nervøs for hvilken makt video-servernettverket gir Telenor og råder selskapet til ikke å utnytte sin distribusjonsmakt til å være for grådig overfor de store innholdsleverandørene.

- Telenor ønsker å ta seg betalt for bredbåndsinnhold overfor brukerne. Jeg er nervøs for at de også har planer om å ta seg betalt fra innholdsleverandørene for å ha video fra norske nettsteder på sine server. Dermed vil de sperre ut mange som ikke kan eller vil betale, sier Stavrum til digitoday.no.

- Det kan i tilfelle gjøre bredbånd til en ny fiasko slik WAP har blitt, fordi man rett og slett ikke får interessant nok innhold.

Lar ikke Telenor det mest populære innholdet ligge på sine videoservere, vil bredbåndskundene måtte få slik video fra det åpne internettet. Mens innhold fra småaktører og privatpersoner vil gå svært tregt, vil blant annet filmselskaper som har råd til å betale få vist frem film-trailere i store vinduer.

Like viktig som store videobilder er eierforholdet til kunden - er det TV 2 eller Telenor som presenterer deg innhold? Dette spørsmålet avgjør hvem som kan vise deg reklame og logge hva du ser på.

- Vi insisterer på retten til kundeinformasjon fra alle bredbåndsaktørene - også Telenor - samt eksklusiv rett til å sende reklame rundt våre sendinger. Seerne vil neppe godta dobbelt sett med reklame rundt og før alle videosendinger, sier Stavrum.

Stavrum legger ikke skjul på at han og Telenor har diskutert disse rettighetene høylydt.
- TV 2 er Norges mest kjente merkenavn og sitter på så mye innhold at alle bredbåndsaktørene ønsker å distribere vårtt materiale, ikke minst fordi kundene krever det, sier Stavrum. Men små og nye aktører har ikke en slik posisjon, advarer han.

- Det er kanskje vel så viktig at politikerne engasjerer seg i spørsmålet om fri distribusjon av innhold og mindre i kabelstrekking, spør han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.