TV 2 i navne-krangel

TV 2s tekst-TV-tjeneste fikk nytt navn i fjor. Dagens TV ble til NET 2 Interaktiv AS i fjor. Et par måneder senere registrerer et IT-selskap seg under samme navn. Nå forfølger TV 2 saken og vil at selskapet NET 2 IT-systemer AS endrer navn.

TV 2 var ikke fornøyd med merkenavnet til datterselskapet Dagens TV som er ansvarlig for både tekst-TV-tjenesten og webtjenesten til TV-selskapet. Derfor prøvde man å skifte til et navn som var mer i tråd med moderselskapets varemerke.

TV 2 var først ute med navnet NET 2 og prøver nå å bli den eneste med dette navnet, i konkurranse med bedriften NET 2 IT-systemer AS. Informasjonssjef i TV 2, Rune Indrøy, kan fortelle at det har rådet noe forvirring rundt denne saken.

- Før fakta lå på bordet, trodde vi at det andre selskapet var først ute. Det viste seg imidlertid at TV 2 registerte navnet NET 2 Interaktiv AS i Brønnøysund i mai i fjor, mens det andre selskapet registrerte seg i august. Vi klaget derfor til Brønnøysundregistret, men fikk brev tilbake om at det ikke er fare for forveksling. Derfor vil de ikke vil etterkomme kravet om å be NET 2 IT-systemer AS skifte navn. I romjulen klaget vi saken inn for Nærings- og Handelsdepartementet, og vi avventer svar derfra. Men ettersom Brønnøysund ga negativt svar, har vi ikke de helt store forhåpningene til departementet, sier Indrøy til digi.no.

Indrøy understreker at TV 2 i tilfelle avslag ikke kommer til å forfølge saken videre etter at departementet har behandlet den.

- Saken er til behandling, derfor har jeg ingen kommentar, sier daglig leder Gustav Vabø i NET 2 IT-systemer til digi.no.

Til toppen