Portalkrigen vil ikke bare bekjempes online. TV-annonsering blir kanskje den viktigste arenaen for å fange folks
oppmerksomhet i portalkampen. AOL og CNN har lenge vært alene om å bruke TV-annonser i stor grad for å markedsføre
sine Internett-tjenester. Nå vil både Disney og NBC sørge for rekordstore annonsemengder for sine tjenester fra høsten av.


Ifølge medieanalytikere i Silicon Valley vil NBC sende reklame til en verdi på 100 millioner dollar for å markedsføre tjenesten Snap, som Cnet har utviklet og som NBC nå er tungt inne på eiersiden av. Disney skal bruke hele 165 millioner dollar på å markedsføre Infoseek gjennom egne kanaler og på den nasjonale TV-kanalen ABC. Dette er store beløp sammenliknet med det de andre portal-tjenestene som Yahoo og Excite i dag bruker.
Yahoo, som av mange regnes som Internetts sterkeste merkevare i dag, brukte kun 2,1 millioner dollar på annonsering i 11 ulike medier (eksklusiv online annonsering) og omlag 1 million dollar totalt på TV-annonsering fra januar til desember i 1997 ifølge byrået Competitive Media Reporting som overvåker ulike selskapers annonseringsbudsjetter. Excite brukte 349.000 dollar på TV-annonsering mens Lycos brukte 2,1 millioner dollar på sin TV-kampanje. Med andre ord svært små beløp i forhold til det Snap og Infoseek nå har fått til disposisjon av sine eiere.
At TV-reklame er effektivt er det liten tvil om. ESPNs online-tjeneste Sportzone var lenge enerådende på det store
markedet for online sportsnyheter, mens konkurrenten Sportsline var mindre kjent. Etter at TV-selskapet CBS kjøpte 11 prosent av Sportsline for 100 millioner dollar i annonsetid, har besøkstallene til CBS Sportsline svingt seg kraftig opp. Fra 875.000 sidevisninger per dag i første kvartal 97 har de nå 4,5 millioner daglige visninger (1. kvartal i 1998). Og mer besøk skaper større inntekter. Første kvartals annonseinntekter ble rapportert til 6,8 millioner dollar, som er er mer enn halvparten av hele fjorårets annonseomsetning.
Mange har tvilt på at noen merkevare på Internett vil kunne bygge seg opp til samme styrke som Yahoo, men det var før
TV-selskapene begynte å interessere seg for online-tjenester.
Kanskje blir Infoseek neste års trafikkvinner? Den som ser på TV får se.