TV-serier på web et brukbart alternativ

Mandag var premieredag for reklamefinansierte tv-serier fra ABC på weben. Opplevelsen var stort sett positiv.

digi.no skrev i midten av april at det amerikanske tv-selskapet ABC denne våren skulle innlede en testperiode med reklamefinansiert overføring av selskapets mest populære tv-serier over Internett. Premieren for dette var i går. Da ble det mulig for i hovedsak amerikanske nettbrukere å se de nyeste episodene av Lost, Desperate Housewives, Alias og Commander in Chief i nettleseren.

Tilbakemeldinger i ulike fora tyder på jevnt over fornøyde brukere, selv om enkelte kommenterte at kvaliteten er lavere enn de filene som tilbys gratis i blant annet fildelingstjenester.

Likevel, ABC får ros for å tilby dette på en lite smertefull måte for seerne.

For det første er streamingteknikken basert på Flash 8. Dette betyr at alle med en Flash-plugin i nettleseren, uavhengig av nettleser eller operativsystem, vil kunne se episodene, som streames. Selv om Flash er en proprietær løsning, er det få alternativer der ute som både kan benyttes av de fleste plattformer, og som samtidig gir tilbyderne en viss grad av kontroll.

    Les også:

Selv om episodene er reklamefinansierte, og at det i utgangspunktet ikke er mulig å hoppe over disse, er ikke reklamepausene spesielt påtrengende. Brukere må se på dem i 30 sekunder om gangen, det er bare tre reklamepause per episode, i tillegg til foran og bak episide, og på skjermen blir det vist en klokke som teller ned hvor lang tid som gjenstår av den aktuelle, obligatoriske reklamepausen. Så snart de 30 sekundene har passert, kan brukeren klikke på en knapp for å fortsett å se episoden. Dette er uavhengig av om reklamen er ferdigspilt eller ikke.

Annonsepause under avspilling av episode

Det er mulig å navigere fram og tilbake innen episoden, som er delt inn i fire seksjoner. Den første gangen man går fra én seksjon til en annen, vises reklamen. Det er også mulig å sette avspillingen på pause.

Episodene på ABCs Full Episode Streaming-nettsted er i utgangspunktet bare tilgjengelige for de med amerikansk IP-adresse. Dette for å begrense testpublikummet noe, i t.illegg til at annonsene er beregnet for et amerikansk publikum. Det er likevel mulig å komme rundt dette ved å benytte en gratis, amerikansk proxytjeneste

I vårt forsøk oppnådde vi en båndbredde på i underkant av 500 kbit/s. Da ble oppløsningen stilt til 500x282 piksler, noe som tross alt ga ganske brukbar videokvalitet. Det var likevel mulig å forsøke en oppløsning på 700x394 piksler, noe som også gikk greit uten for mye hakking. Bildekvaliteten var selvfølgelig også bedre - trolig bedre enn det mange opplever på de norske tv-kanalene. Heller ikke disse sender med DVD-kvalitet, akkurat. Bildene i artikken er noe forminsket.

Episodene legges ut på ABCs nettsted dagen etter at de er blitt vist på amerikansk tv. Bortsett fra for Alias, hvor episodene fra hele sesongen til nå er tilgjengelig, er det kun forrige ukes episode som nå er tilgjengelig - i hvert fall foreløpig.

Som nevnt er det hele snakk om et midlertidig prøveprosjekt som varer fram til 30. juni. Da skal ABC evaluere prosjektet, men det loves at tilbudet igjen vil dukke opp i en eller annen form i løpet av høsten.

Til toppen