TELEKOM

Twitter vil nå fattige land gjennom SMS

Oppkjøpet av Cloudhopper betyr en utvidelse av forretningsmodellen.

26. apr. 2010 - 10:33

Som nok et tegn på at globale IT-aktører prøver å få brukere i utviklingsland, har den sosiale nettjenesten Twitter kjøpt Cloudhopper, en ny amerikansk spesialist innen massehåndtering av tekstmeldinger (SMS).

I rike brukes Twitter stort sett gjennom pc eller avanserte mobiltelefoner. I utviklingsland er ikke dette hensiktsmessig, og Twitter søker å etablere en forretningsmodell der småbedrifter, håndverkere, bønder med mer kan nå potensielle kunder ved å tvitre per tekstmelding.

Et vilkår for at dette skal lykkes, er en løsning for å samordne webtjenesten med SMS-tjenesten. Cloudhopper, som ble etablert i Seattle i den amerikanske delstaten Washington i 2008, har dette som spesialfelt. På sitt nettsted forklarer Cloudhopper at de har utviklet programvare og infrastruktur for å skalere og spre SMS- og MMS-tjenester over store områder, med null nedetid.

Twitter ble i sin tid opprettet som tekstmeldingstjeneste: Det er den historiske forklaringen på at man ikke kan tvitre med mer enn 140 tegn om gangen.

Vitrine fra lokal forretning som tilbyr kundeoppfølging via Twitter på SMS. <i>Bilde: Twitter</i>
Vitrine fra lokal forretning som tilbyr kundeoppfølging via Twitter på SMS. Bilde: Twitter

I et bloginnlegg lagt ut fredag, forklarer Twitter at de har samarbeidet med Cloudhopper de siste åtte månedene for å kunne tilby Twitter-tjenester via SMS. De forteller at Twitter nå håndterer nærmere en milliard SMS-tvitringer i måneden.

Cloudhopper gjør det mulig for Twitter å kople seg direkte til mobilnett over hele kloden, slik at kostnadene for å bruke Twitter via SMS minskes betraktelig.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra