FORBRUKERTEKNOLOGI

Twitterskandale ble suksess

Er all PR, god PR?

Twitters toppsjef, Dick Costolo, fikk en omdømmeskandale i fanget da selskapet kastet ut en journalist fra tjenesten. Men ifølge kilder i selskapet fikk det positive konsekvenser for antallet nye brukere.
Twitters toppsjef, Dick Costolo, fikk en omdømmeskandale i fanget da selskapet kastet ut en journalist fra tjenesten. Men ifølge kilder i selskapet fikk det positive konsekvenser for antallet nye brukere. Bilde: Tomohiro Ohsumi/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
6. aug. 2012 - 09:34

Forrige uke skapte det furore da det ble kjent at Twitter kastet ut en journalist etter at han hadde kommet med flere negative meldinger om den amerikanske TV-giganten NBC.

Journalisten hakket løs på NBCs OL-sendinger, men ble kastet ut av mikro-bloggnettverket etter at han la ut epostadressen til en av sjefene i TV-giganten. Det pikante i saken er at Twitter og NBC har inngått et tett samarbeid i forbindelse med de olympiske leker.

Saken utviklet seg derfor til en massiv omdømmeutfordring for Twitter. I midten av forrige uke snudde imidlertid Twitter, beklaget og inviterte journalisten tilbake.

Men ifølge Techcrunch hadde hele episoden en hyggelig bi-effekt for Twitter. Den førte nemlig til en kraftig vekst i antall nye brukere. Dette opplyser en anonym kilde i selskapet, som forteller at internt i Twitter ser man på debatten som oppsto som en god hendelse for selskapet.

Nyheten om utestengelsen gikk verden rundt og var ikke bare omtalt på medier som skriver om teknologi, men også vanlige aviser. Twitter har også satset mye på de olympiske lekene, selv om arrangørene av London-OL har lagt meget strenge regler til grunn for hvordan utøvere og publikum kan dele på sosiale medier.

I slutten av juli ble det rapportert at Twitter hadde nådd over en halv milliard brukere. Men bare 170 millioner av disse er aktive, ifølge Techcrunch.

Selskapet trenger alle brukerne de kan få dersom de skal nå sine mål om en omsetning på 1 milliard dollar innen 2014. Twitter har introdusert et mobilannonseringsprodukt som skal ha levert gode resultater, men en «gjennomklikksrate» på mellom 1 og 3 prosent.

Til forskjell fra Facebook har Twitter hatt sin tyngde på mobile plattformer og derfor bedre posisjonert til å ta nytte av den kraftige mobilveksten. Twitter har ikke søkt om børsnotering, men det er forventninger om at det vil skje i løpet av året. Men det spørs om investorene er like interessert som da Facebook gikk på børs. Etter snart tre måneder har det vært alt annet enn en suksess.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra