Tybring-Gjedde tror på 90 prosent online-salg

Konsernsjefen i C. Tybring Gjedde spår at 90 prosent av bedriftsomsetningen av blant annet kontormateriell vil foregå online innen få år. Konsernet satser på en dobling av online-salget allerede i år og danner et joint venture med CoShopper i oppbyggingsprosessen.

- Hvis vi tar bort de mindre aktørene, tror jeg at 90 prosent av bestillingene blant de største innen vår bransje kommer til å foregå online innen få år, sier Jan Åkesson som er konsernsjef i C. Tybring-Gjedde ASA.

Han anslår at omstruktureringen av bransjen kommer til å skje i løpet av de nærmeste to til fem årene innen business-to-business-sektoren.

- Til i dag har vi ikke satset på e-handel, men vi ligger likevel an til 150 millioner i omsetning på årsbasis. I mars anslo vi at ti prosent av omsetningen i Norge og 15 prosent i Sverige foregikk online. Vi skal opp i 25 prosent, sier Åkesson og legger til at de i første omgang satser på en omsetning på 300 millioner kroner online i året.

Og det er i business-to-business-markedet at de store summene ligger.

Selv om Tybring-Gjedde selger forbruksmateriell til forbrukermarkedet for 200 millioner, er det sluttbrukerne innen næringsliv og forvaltning som står for den store inntjeningen med en årsomsetning på 600 millioner kroner i Skandinavia.

For å øke sin online-omsetning inngår Tybring-Gjedde et europeisk joint venture med norske CoShopper.com Ltd som selv har europeiske ambisjoner.

CoShopper har hittil først og fremst har satset på felleskjøp i forhold til forbrukerne. Nå etableres en felles virksomhet innen næringslivet rettet mot små og mellomstore bedrifter. Bedriftskundene tilbys muligheten til å gå sammen om innkjøpene.

Et felles coshopping-senter skal etableres innen kort tid og konkurrere hardt med MassMarket som nettopp har blitt kjøpt av svenske Spray.

- Synergiene med CoShopper er betydelige både overfor eksisterende kunder og innen innkjøp og logistikk. Dette er CoShoppers satsing på business-to-business, og de bidrar med teknologi og erfaring fra e-handel, sier svensken.

Han opplyser også at han har snakket med konkurrenten LetsBuyIt.com AB i denne prosessen, men valgte altså den norske konkurrenten.

- CoShopper har et veldig tempo og en interessant internasjonal strategi, sier Åkesson til digi.no.

De to partene investerer tre millioner kroner hver i det nye selskapet hvor de vil dele eierskapet 50-50. Partnerne forplikter seg til å bidra med ytterligere fem millioner kroner i senere kapitalutvidelser. Dessuten investerer Tybring-Gjedde 6,6 millioner kroner i CoShopper, da får de rundt 2,5 prosent av selskapet.
Frode Lervik, konsernsjef i CoShopper, opplyser i en pressemelding at Tybring-Gjedde har en etablert kundebase på 90.000 kunder og en unik tilgang på produkter.


Internettselskapet kan dermed ha skutt gullfuglen ved å inngå denne kontrakten.

- Tybring-Gjedde besitter nær 100 års erfaring innen B2B-markedet for tradisjonell handel. De har lenge vært en foregangsbedrift i bransjen når det gjelder effektiv gjennomføring av alt fra lagerhold og bestilling til fullført levering hos kunden, mener Lervik.

Til toppen