Loven som ble vedtatt torsdag, innebærer strenge pålegg for sosiale medier, blant annet å dele brukerdata og algoritmer med myndighetene, ifølge cyberprofessor Yaman Akdeniz, som er en av grunnleggerne av Tyrkias forbund for ytringsfrihet.
– Dette er ikke krav som Twitter og andre enkelt kan oppfylle. Derfor kan slike selskaper bli tvunget til å forlate Tyrkia, sier han.
Store sosiale medier-plattformer, som Linkedin og YouTube, har siden 2021 måttet skaffe seg juridiske representanter i landet. Med den nye loven har president Recep Tayyip Erdogan strammet skruen ytterligere til.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dersom et selskap nekter å utlevere data om sine brukere, kan de bli idømt store bøter, få annonseforbud eller få båndbredden kuttet.
Den nye loven kan også gi inntil tre år i fengsel for spredning av såkalt «falsk informasjon».
![Apple-sjef Tim Cook delte selv reklamefilmen for den nye Ipad Pro, som mange kunstnere reagerte sterkt på.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840006/NTB_bW7PGHtGvUY.jpg)
Knuste instrumenter i Ipad-annonse – nå ber Apple om unnskyldning