Juss og samfunn

Tysk bokutgiver skal marsjere over Amazon

Bertelsmann AG lanserer BooksOnline i høst og brenner av 775 millioner kroner for å skyve amerikanske Amazon.com ned fra toppen av online-bokhyllen.

Herman Berg
25. aug. 1998 - 17:44

Tyske Bertelsmann AG er, ifølge Bloomberg News, verdens tredje største mediekonsern etter Time Warner Incorporated og Walt Disney Company. Konsernet kjøpte tidligere i år opp det amerikanske forlaget Random House for 1,1 milliarder dollar, dvs. 8,5 milliarder norske kroner (etter dagens kurser).

Det betyr at mediehuset er verdens største utgiver av engelsk-språklige bøker med profittskapere som forfatterne John Grisham og Danielle Steel i stallen. Selskapet har interesser både innen bøker, musikk og TV og akter å bruke overskudd fra disse områdene til å finansiere kampen om onlinekundene som vil foregå både i Europa og USA.

I likhet med en annen konkurrent, amerikanske Barnes & Noble, er Bertelsmann en gammel bedrift med lange tradisjoner innen bokutgivelse. Forlaget ble startet allerede i 1835 med å selge kristne sangbøker til sine landsmenn.

Bloomberg opplyser at tyskerne hadde et resultat etter skatt på 4,4 milliarder norske kroner i regnskapsåret 1997. 30 prosent av omsetningen på 22,4 milliarder tyske mark, 96,6 milliarder kroner kom fra bokklubber og annen utgivervirksomhet.

Med 35 millioner bok- og musikk-klubbmedlemmer i Nord-Amerika og Europa står forlaget sterkt rustet til å ta opp kampen med Amazon som også satser hardt på kombinasjonen bok og musikk. I tillegg eier Bertelsmann hele verdikjeden med muligheter for å legge seg lavt i pris med tilbud om rykende ferske utgivelser.

Amazon har på sin side forberedt seg på konkurransen med to oppkjøp på det europeiske markedet: den tyske bokhandleren Telebook og den britiske bokhandleren Bookpages Ltd er nå i klypene til Jeff Bezos & Co.

Dessuten kjører Amazon på en sterk kombinasjon av sterkt rabatterte priser (opptil 40 prosent), garantert levering innen tre dager og redaksjonelt stoff i form av bokomtaler.

Også på markedsføringssiden har Amazon plassert seg strategisk ved blant annet å plassere seg som eksklusiv bokhandler på America Onlines websted. Men samtidig har Bertelsmann siden 1995 vært partner med AOL i Europa og bygget opp relasjoner med to millioner kunder.

Med en omsetning på 1,1 milliarder kroner i fjor, er potensialet for Amazon i orden, selv om online-selskapet ikke er forventet å gå i pluss før i år 2000. Blant annet skapte tøffere konkurranse og høyere markedsføringskostnader et tap i annet kvartal i år på 21,2 millioner dollar (164,4 millioner kroner). Det er en tredobling sammenlignet med i fjor og nesten like stort som tapet i hele 1997.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra