Tysk mediebaron ber om konkurrenthjelp

Leo Kirch, sentral mediesjef med kostbare ambisjoner innen digital-TV, restrukturerer konsernet i håp om finansiell støtte fra konkurrerende mediebaroner. Australske Rupert Murdocher blant de mest aktive sammen med italienske Silvio Berlusconi.

Det europeiske mediemarkedet har de siste årene blitt dominert av enkelte store aktører med enorme ambisjoner om å slå seg opp på digital-TV-fronten. 1999 blir året hvor vi får de første signalene på i hvilken grad forbrukerne plukker opp det fornyede TV-tilbudet.

Australskfødte Rupert Murdoch (med amerikansk statsborgerskap) lanserte i oktober i fjor digital-TV via satellitt i Storbritannia gjennom Sky Digital (i konkurranse med BBC og OnDigital som lanserte jordbunden digital-TV i november).

Murdoch etablerte i 1998 også News Corp Europe i Milano med ambisjoner om å slå seg skikkelig opp på det europeiske kontinentet. I desember kom meldingen om at News Corp hadde kjøpt 80 prosent av Telecom Italias kabel- og satellittselskap Stream. Det er et betal-TV-selskap med 110.000 abonnenter som blant skal kjempe hardt om rettigheter til Italias fotball-liga Serie A i 1999.

Men det er på det enorme tyske mediemarkedet strategiske trekk virkelig har blitt foretatt mot slutten av fjoråret. En uke før jul fikk Murdoch klarsignal fra myndighetene i Bayern til å entre den private TV-senderen TM3. Før jul meldte det tyske tidsskriftet Focus at Murdoch har alliert seg med eks-statsminister, fotball- og medie-eier Silvio Berlusconi om å kjøpe seg inn hos tyske Leo Kirch.

Kirch fikk i 1998 av konkurransemessige årsaker avslag fra EU om å alliere seg med konkurrenten Bertelsmann. De to gigantene (Bertelsmann er verdens tredje største medieselskap) prøvde seg med med en fusjon av betal-TV-virksomheten i Tyskland. Leo Kirch og Bertelmanns CLT-Ufa har til nå dominert den kommersielle kringkastingssektoren i Tyskland.

Kirchs kjøp av rettighetene til fotball-VM i 2002 og 2006 pluss hans digital-TV-eventyr DF1 har vist seg å bli svært kostbart - han har etter hvert kommet i en akutt kapitalkrise som har skapt bekymring blant kreditorene, inkludert store tyske banker.

Nå kommer meldingen om at Kirch omstrukturerer virksomheten i tre forretningsenheter, Kirch Media, Kirch PayTV og Taurus Beteilungsgesellschaft, skriver Financial Times. Kirch akter å beholde kontrollen i holdingsselskapet Taurus som blant annet eier 40 prosent i Tysklands største avisforlag Axel Springer Verlag. I de to andre virksomhetene, Media og PayTV, åpnes det for eksterne investorer.

Kirchs administrerende direktør, Dieter Hahn, sier til Financial Times at han forventer å gjøre ferdig samtaler med potensielle partnere innen tre måneder. Foruten å trenge kapital kjapt, har det vært bekymring for den 72-årige mediemagnatens alder og helse og at medieimperiet hans har vært for avhengig av tyskerens tilstedeværelse for å fungere.

I tillegg har investorer hatt innvendinger mot konsernets restriktive informasjonspolitikk og den uoversiktlige selskapsstrukturen som nå altså blir forbedret.

Til toppen