Nettgründer Øivind Robbestad har lenge forhandlet med den store tyske DM-aktøren 1&1 AG & Co. Etter at NetAd for en tid tilbake inngikk samarbeid med svenske Adnet, kom ikke oppkjøpet overraskende.
Det svenske annonseselskapet Adnet ble nemlig kjøpt opp av 1&1 i februar i år.
Det er Bloomberg som melder at oppkjøpet ble gjort av 1&1s datterselskap I&1 Online Dialog GmbH. Ingen pris ble oppgitt eller hvor stor andel tyskerne kjøpte, men det blir opplyst at NetAd har avtaler med 20 webtjenester med 30 millioner sidevisninger i måneden.
Mange av disse nettstedene befinner seg i nettverket som Robbestad har bygd opp i internettkonsernet NetHouse.
1&1s salg via Internett har mer enn syvdoblet første halvår i år, og selskapet forventer å selge for 80 millioner tyske mark, i underkant av 340 millioner norske kroner i 1999. Internettsalget skal nå utgjøre rundt 22 prosent av selskapets totale omsetning.