Uganda på norsk CD-rom

Norske Cliché Grafisk lanserer denne uken en CD som skal profilere Uganda for internasjonalt næringsliv og turistindustri. CD-en, som er et bestillingsverk fra den ugandiske presidenten, vil i første omgang bli utgitt i 3.500 eksemplarer. Idéen er god, mener digi, selv om gjennomføringen i første omgang ikke er helt topp.

Norske Cliché Grafisk lanserer denne uken en CD som skal profilere Uganda for internasjonalt næringsliv og turistindustri. CD-en, som er et bestillingsverk fra den ugandiske presidenten, vil i første omgang bli utgitt i 3.500 eksemplarer. Idéen er god, mener digi, selv om gjennomføringen i første omgang ikke er helt topp.

Uganda-CD fra Cliché Grafisk.
CD-ROM-en «All You Need to Know About Uganda in 1997»

Cliché Grafisk, under ledelse av Morten Rynning, har utgitt en CD som skal presentere landet som et stabilt og attraktivt etableringsområde for internasjonalt næringsliv. I tillegg blir landet presentert som et attraktivt turistmål for dem som måtte ønske et eksotisk feriested.

- Landet sliter fortsatt med høy Idi Amin faktor, til tross for at diktatoren ble styrtet for nærmere 20 år siden, sier daglig leder i Cliché Grafisk, Morten Rynning, til digi:media.

- Dette er et rykte som ikke har noe med dagens Uganda å gjøre. Landet er i dag en republikk og har en av de raskest voksende økonomiene i Afrika. Et glimrende utgangspunkt for selskaper som ønsker å etablere seg i lavkostland, skyter Rynning inn. Han forklarer at Ugandaprosjektet allerede har har gitt mersmak for Cliché Grafisk.

- Vi kan godt tenke oss å utføre tilsvarende prosjekter for andre utviklingsland, sier Rynning og medgir at selskapet allerede har vært i kontakt med andre land i regionen.

- Første prosjekt er imidlertid å lage en 1998 versjon av Uganda CD-en, og dette arbeidet er allerede påbegynt. Det ser dessuten ut til at vi blir nødt til å trykke opp Uganda CD-en i ytterligere 1500 eksemplarer i tillegg til de 3.500 som allerede er laget, sier Rynning og forklarer at CD-ene vil bli lagt ut for salg i et utall turistkontorer og dessuten sent til en rekke internasjonale firmaer.

- For den som ønsker det vil vi også tilby CD-en direkte fra oss til en produksjonspris på 30-40 kroner, sier Rynning og forklarer at prosjektet har vært svært vellykket også forretningsmessig.

-Dette er ikke bistand fra vår side, men et rent forretningsmessig foretak, sier Rynning og legger til at han tror CD-en kan få stor betydning for Ugandas næringsliv.

- Jeg tror det er spesielt viktig å være tidlig ute med et slikt produkt for at det skal være attraktivt. Dersom dette blir vanlig, blir det ikke like lett å skape oppmerksomhet rundt CD-en, avslutter Rynning.

Digis intrykk av produktet

Fengende Uganda-rytmer til tross, prøveturen som digi tok på CDen ga ikke inntrykk av at dette er et produkt som utnytter de mulighetene som gis i dagens multimediaprodukter. Menysystemet var for øvrig oversiktlig, men rett og slett for grunt. Grunnleggende informasjon om bedrifter, hoteller og andre institusjoner i landet var svært dårlig. Det eneste som var skikkelig presentert, var bedrifter som hadde betalt for å være med på CD-en. Idéen er imidlertid svært god, og med mer utfyllende opplysninger ville produktet vært et godt hjelpemiddel for den som er interessert i å vite mer om det afrikanske landet.

Til toppen