Ugland og Cappelen: Multimedia på sørlandet

Studenter fra Høyskolen i Agder tar gjerne prosjektarbeid hos Cappelen & Ugland Multimedia i Grimstad.

Ønsket om et nært samarbeid med høyskolen, gjenspeiles i selskapets valg av lokaler i Sørlandets Teknologisenter i Grimstad, et steinkast unna skolens avdeling for teknikk. Initiativet til oppstart av multimediafirmaet kom både fra høgskolen, Ugland Totalkart og Cappelen Forlag. Firmaet ble etablert i desember 1995, og ideen har hele tiden vært å ha et nært prosjektsamarbeid med høgskolen.

- Først og fremst var det behovet for nye kartløsninger vi skulle se på, forteller daglig leder Rune Fensli til digi.no. Det var et slikt program, kalt Interkart, som var påmeldt til årets Rosing-pris.

Samarbeidet med høgskolen gir firmaet mulighet til å få prøvd ut det nyeste innen for eksempel programmering.

- Ser vi interessante løsninger, kan vi senere bruken teknologien i kommersielle produkter, sier Fensli.

Firmaet har kontorer rett over gangen for Ugland Totalkart. Samarbeidet med Ugland vil i 1998 fokusere på digitale kartløsninger. I dag eier J W Cappelen Forlag i Oslo 40 prosent, mens Ugland Totalkart, et heleid selskap av Andreas Ugland & Sons Co, eier 60 prosent.

Bedriften har i dag tre ansatte på fulltid, og vil om kort tid ansette ytterligere en person. I tillegg ansetter de regelmessig studenter fra høgskolen på prosjektbasis. Etter påske vil det være tre studenter ansatt på et Internett-prosjekt, mens en annen vil arbeide med et kartprosjekt, kan multimediautvikler John M. Jørgensen fortelle.

- Dette endrer firmaet vårt hele tiden, og er et resultat av det gode samarbeid med høgskolen. Nye prosjektoppgaver planlegges i samarbeid mellom lærerene ved høgskolen og firmaet. Vi har også hatt lærere ansatt i 20 prosent stillinger, forteller Jørgensen.

Det er foreløpig få multimediafirmaer etablert på Sørlandet. Jørgensen har derfor stor tro på at C & U Multimedia etterhvert vil få et godt fotfeste i miljøet. Etterhvert som teknologisenteret vokser, vil det også vokse frem flere teknologiske bedrifter. Forskningsmiljøet vil sommeren 1998 forsterkes betraktelig når Telenor FoU og Ericsson etablerer seg i bygget.

- Vi har en fordel av å ha etablert oss her allerede, mener både Fensli og Jørgensen.

Firmaets hovedsatsingsområder i dag ulike kartløsninger og interaktiv opplæring på CD-ROM, hvor de blant annet står bak CD-ROM-supplementet til tyskbøkene Die Brücke. Denne er foreløpig i alfaversjon, men skal være klar til høstens skolestart. Fremover vil firmaet også se på mulighetene til å drive interaktiv opplæring over Internett i stedet for CD-ROM. I tillegg til dette utvikler C & U Multimedia bedriftspresentasjoner og elektroniske produktkataloger.

- Vi satser på å finne nisjer i markedet, sier Fensli.

- Kartprogrammene er aktuelle også for et internasjonalt marked. Interkart er allerede solgt i Sverige, forteller han.

Cappelen & Ugland Multimedia gikk ikke med overskudd i 1997, da dette var et etableringsår.

- For 1998 ligger budsjettene med et lite pluss. Et par år frem i tid satser vi på å være godt etablert på Sørlandet, og antall ansatte vil øke forsiktig i takt med størrelsen på prosjektene, forteller Fensli.

Til toppen