RESULTATERFINANS

Ukjent, norsk selskap kan bli stort på mobilspill

Norske Mobile Media Company har i det stille skaffet seg en tidlig lederposisjon på mobiltelefonspill. 10 mobiloperatører står allerede på kundelisten.

Mobile Media Company (MMC) var et av mange dotcom-selskaper som i 1998-99 satset på at mobilt innhold skulle ta av. MMC skulle lage et system som synkroniserte lyd og video i spill og annet innhold på mobiltelefoner.

Modellen var som på nettlesere - man skulle skape en serverprogramvare og en klient som alle måtte installere på sine mobiltelefon. Men i en klassisk historie kollapet forretningsplanen når Java løste problemet og begynte å dukke opp på mobiltelefoner.

Men MMC har overlevd - selskapet klarte å kaste seg rundt i tide og byttet til en annen forretningsmodell. Fra sitt hovedkvarter på Karl Johan har selskapet i total stillhet bygget opp et system som lar mobilselskaper selge Java-baserte mobilspill og annet innhold til sine kunder.

- Foreløpig har ikke spill på mobiltelefoner tatt av, men nå vokser antallet telefoner med Java raskt, forteller MMC-sjef Håkon Gundersen til digi.no. Vi lanserer derfor i disse dager vårt Curator-system for mobiloperatører som nå skal satse på dette.

Samtidig var MMC forutseende nok til å starte det som er trolig den største samlingen av mobile javaspill. På Midletcentral.com har selskapet bygget en markedsplass for utviklerne og sluttbrukere – her ligger det opp mot 700 nedlastbare programmer og spill. En del er gratis og en del krever betaling.

- På Midletcentral har vi 2000 utviklere og 50.000 registrerte brukere som delvis fungerer som betatestere. Ut fra nedlastningstallene og tilbakemeldingene på Midletcentral, plukker vi ut spillene som skal selges av mobiloperatørene, forklarer MMC-sjefen.

I tillegg kommer Curator, en komplett salgsløsning for en mobiloperatør – MMC har laget systemet som lar kundene laste ned og betale, enten gjennom SMS eller over sin mobilregning. Det er særlig koblingene bakover mot regningssystemene til mobiloperatørene som er komplekse å lage.

MMC har også laget et test- og utviklinggsystem for mobilt innhold.

- Det store problemet er at ingen mobiltelefoner fungerer helt likt, selv ikke to ganske like telefoner fra Nokia gjør det. Skjermstørrelse, antall farger, knapper og andre funksjoner varierer. Vi har derfor laget et testmiljø slik at jobben med å lage versjoner for nye telefoner reduseres kraftig, forteller Gundersen til digi.no.

På denne måten kan MMC tilby en ferdig løsning til mobiloperatører som satser på spillmarkedet. Selskapet har allerede tegnet ti kontrakter og setter foreløpig en liten strek.

- Vi starter implementeringen hos den første mobiloperatøren, Mobitai på Taiwan, i disse dager. I tillegg har vi signert kontrakter i blant annet Hong Kong, Indonesia, Kina og Italia.

På spørsmål fra digi.no hvorfor MMC har fått så god start i Asia, har ikke Gundersen et helt klart svar.

- De asiatiske kulturene er mer visuelt orienterte. Trolig på grunn av deres tegnsett, rekker ikke SMS og logoer å bli så stort som det er blitt her hjemme. Med sine avanserte telefoner kan kundene hoppe rett til spill, spekulerer han.

Mobitai har 700.000 kunder og vil gi MMC 100.000 kunder med java-utrustet mobil.

- Vi har akkurat startet. I løpet av 6-7 måneder vil vi trolig ha 1,5 millioner mulige brukere. På verdensbasis finnes det kanskje 30-40 millioner java-mobiler, men snart har alle mobiler som ikke har Microsoft-operativsystem Java innebygd, understreker Gundersen.

- Greier MMC å få i gang salget på Taiwan og skape en kultur for mobilspilling, kan vi kopiere konseptet videre til andre land. Vi trenger en første suksess-historie for å friste de andre mobiloperatørene som ønsker å øke salget, sier MMC-sjefen til digi.no.

MMC får 0,2-0,8 euro per nedlastning, opplyser han.

Selskapet er eid primært av store finansinstitusjoner. 45-50 prosent av aksjene er på norske hender, blant annet hos Storebrand og KLP.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

I utviklingsfasen var vi 270, men nå har vi redusert til 40-45 ansatte fordelt på Norge, England og Bulgaria, forteller Gundersen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.