BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ukjent selskap senker prisen på bredbånd

Det skal nå bli enklere å bygge ut bredbåndsnettverk og spre video - enten du heter Telenor eller Schibsted. Les om Oracle og Alactels ukjente selskap.

18. jan. 2001 - 07:00
digitoday.noOracle CorpAlcatel Telecom

Thirdspace, som selskapet heter, skal kort forklart selge en ferdig pakke til tele- og medieselskaper som ønsker å spre video, musikk, spill og andre krevende digitale tjenester.


Systemet er basert på Alcatels høyhastighets ATM/IP-nettverksutstyr og Oracle programvare for innholdslagring og kundeadministrasjon.

- Det pågår et kappløp mellom verdens tele- og medieselskaper om å bygge ut bredbåndsnettverk. Vi ønsker derfor å tilby en svært ferdig pakkeløsning som både forenkler prosjektet og reduserer utbyggingstiden, forteller Richard Spoletini i Alcatel Telecom Norway til digitoday.no.

Dermed tar Thirdspace opp konkurransen med særlig Microsoft Corporation, som med sin WebTV-teknologi ønsker å bli en leverandør til bredbåndsselskapene.

Selskapet er svært ferskt og vil ikke fortelle for mye foreløpig. På deres nettside - www.thirdspace.tv - ligger det bare noen lenker til artikler som har stått å lese i amerikansk presse. Selskapet er også så nytt at man ikke har rukket å diskutere løsningene med Telenor, forteller Spoletini til digitoday.no. Men kontoret i London har allerede 80 ansatte og selskapet har unnagjort integrasjonen av Oracle og Alcatels produkter til ferdige løsninger.

I tillegg skal selskapet inngå avtaler med store innholdsleverandører for å sikre kunder en startpakke med innhold. Dermed kan teleselskaper og andre aktører kjøpe hele eller deler av tilbudet for å etablere seg i bredbåndsmarkedet. Spoletini forteller at Thirdspace "forhandler med store medieaktører", men han vil ikke nevne navn.

Det nye selskapet lover at deres ferdigsydde løsninger skal la medie-/teleselskaper rulle ut et bredbåndstilbud til 2000 kunder i løpet av bare et halvt år.

Thirdspace lover også å løse flere problemer som i dag bremser utbyggingen av bredbåndstjenester. Den første er at dagens nettverk og servere ikke har kapasitet til å spre forskjellige videostrømmer på flere megabit i sekundet til tusenvis av brukere som spør om forskjellig innhold.

digitoday.no har tidligere avslørt at Telenor arbeider med et nettverk av servere rundt i Norge for å korte ned avstanden mellom server og bruker. Dette for å avlaste hovednettet som strekker seg langs hele Norge.

Alcatel har en tilsvarende, men bedre løsning, hevder de.

- IP-nettverk er bra til mye, men ikke til alt. Vårt ATM-utstyr gjør det mulig å sette opp langt mer intelligente nettverk som sprer video mer effektivt enn IP-utstyr. Telenor har allerede et ATM-nettverk med 150 noder spredd over landet som kommuniserer med en fart på 155 Mbit i sekundet, forteller Spoletini.

Andre aktører, for eksempel et stort medieselskap som Schibsted, kan kjøpe ATM-utstyr fra Alcatel og bygge egne nettverk forbundet med leide linjer.

Sammen med hver ATM-kommunikasjonsboks vil det stå en sterk server som lagrer og sender ut video. Boksen styres av Oracle videoserver-programvare. Tele- og medieselskap kan bruke Oracles kundesystemer for administrasjon, logging og regninger til kundene.

Kundene skal ta imot innholdet over ADSL-linjer. Foreløpig er ikke disse raske nok til å ta i mot fullgodt TV-signal. Dette krever en overføringskapasitet på fem til seks megabit per sekund og ADSL gir foreløpig bare to Mbit/s. Men systemet kan brukes med PC-er og mot TV med fremtidens VDSL-teknologi.

For å ta imot signalene trenger kundene derfor en ADSL-linje eller TV-kabel samt en PC eller digital-TV-mottaker. Alcatel har allerede to prøveprosjekter med systemet i drift, ett i Canada og ett i England - med noen hundre brukere hver.

Spørsmålet er hvor dyrt det er å bygge ut et eget digitalt nettverk i konkurranse med Telenor. Dette kan avgjøre om andre selskaper som for eksempel Enitel eller Schibsted kan finne det interessant å bygge ut egne nettverk med den nye Thirdspace-pakken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.