BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ullen priskrig på IP-telefoni

IP-telefonileverandører lokker med alt fra null gebyrer til null tellerskritt. Les hva som skiller prisene.

1. nov. 2005 - 13:24

TeleVoIP ble sommeren 2004 registrert som den andre nettuavhengige aktøren innenfor IP-telefonimarkedet i Norge etter Telio. Siden da har det poppet opp et førtitalls aktører på markedet.

TeleVoIP har en helt annen prismodell. Brukeren må selv betale adapter eller IP-telefon, men når denne kostnaden er betalt er det kun tellerskrittene som det betales for.

TeleVoIP krever verken månedsavgift eller etableringsgebyr. Ifølge selskapets regnestykke kan man ringe 30 minutter hver eneste kveld og slippe unna med en hundrelapp i måneden.

Nå hevder TeleVoIP i en pressemelding å ha totalt 9.000 kunder, som i hovedsak er privatkunder. 6.000 skal ha kommet til i løpet av årets ni måneder.

Telio på sin side har 65.000 kunder, hvorav 10.000 er i Danmark. IP-selskapet tar fra 159 til 199 kroner i månedsabonnement. Det er dette beløpet selskapet skal tjene penger på og som Telio også nå gjør.

Daglig leder Jonny Svensson i TeleVoip, mener gjennomsnittskunden tjener mest på å slippe månedlige utgifter.

I snitt ringer nordmenn for mellom 60 til 80 kroner i måneden. Målt ut fra Telios faste månedspris på 159 kroner, vil det dermed da være mellom 70 til 80 kroner å spare hver måned.

Grovt regnet antyder Svensson at for kunder som ringer mindre enn en time hver dag, vil tjene på å unngå månedsavgifter. Ringer man mer enn to timer daglig, kan det lønne seg med Telio, tror han.

Fra nyttår lanserer TeleVoip en ny tjeneste til utlandet som vil gjelde alle land i Europa, Australia, USA, Canada og Kina til 15 øre i minuttet.

Ringer man tante Sofie i Tyskland fem timer i måneden, vil tjenesten koste 45 kroner. I tillegg koster samtaler hos TeleVoip i Norge 14 øre per minutt om dagen og ni øre om kvelden.

– Man skal med andre ord ringe ganske mye, før det begynner å ikke lønne seg å være hos oss, sier Svensson.

Adapteren koster 498 kroner.

TeleVoip tror på en vekst på 10.000 nye kunder til neste år, og innser at veksten vil flate ut etter hvert som konkurransen tilspisses.

I dag finnes det vel 140.000 IP-telefonikunder, og Svensson vil gjerne være med på å få sin del av et marked man antar vil vokse raskt. Foreløpig har bare 15 prosent av nordmennene gått over til bredbåndstelefoni.

Han tror likevel at vi vil se en rekke fusjoner og oppkjøp av bredbåndsaktører framover, for det vil ikke være rom for alle.

TeleVoip benytter seg av det såkalte prepaid-systemet, som sørger for at selskapet ikke taper fordringer. Ordningen baserer seg på kontantkortprinsippet, der kunden kjøper ringetid på forhånd for alt mellom 150 til 900 kroner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.