MEDIETILSYNET

Ulovlig TV-reklame forsvant brått fra TV-skjermene i fjor

Etter at Medietilsynet førte tilsyn med TV-distributerene i 2022, var ulovlig pengespillreklame så godt som borte. I 2023 gires kontrollene med universell utforming opp.

Medietilsynet har flere områder de ønsker å prioritere og føre tilsyn med i 2023. Blant dem er universell utforming og produktplassering.
Medietilsynet har flere områder de ønsker å prioritere og føre tilsyn med i 2023. Blant dem er universell utforming og produktplassering. Foto: Medietilsynet
24. feb. 2023 - 08:02

Telenor, Telia, Allente, Altibox og RiksTV ble i fjor pålagt å stoppe alle sendinger med ulovlig reklame på Discovery-kanalene. Det ble samtidig varslet om dagbøter dersom påleggene ikke ble oppfylt innen fastsatt frist.

– Vi er glade for at tiltakene som er gjort for å stanse utenlandsk pengespillreklame på TV har ført til gode resultater. Det at Medietilsynet fikk myndighet til å gi pålegg overfor distributørene, sammen med at Lotteri og stiftelsestilsynet har prioritert tilsynsarbeid på dette området, har vært viktig.

Syv advarsler

Det sier Medietilsynets direktør, Mari Vatland, etter at tilsynsorganet har lagt frem en rapport om hva de jobbet med i 2022.

Medietilsynet sier de prioriterer å gjennomføre tilsyn der regelverket ikke overholdes og konsekvensene ved regelbrudd er alvorlige.

Totalt ble det gjennomført 21 tilsyn etter kringkastingsregelverket og fem etter bildeprogramloven.

Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, ga TV-distributørene streng beskjed om at den ulovlige pengespillreklamen på norske TV-skjermer måtte stanses i 2021. Høsten 2022 var det slutt. <i>Foto:  Terje Pedersen / NTB</i>
Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, ga TV-distributørene streng beskjed om at den ulovlige pengespillreklamen på norske TV-skjermer måtte stanses i 2021. Høsten 2022 var det slutt. Foto:  Terje Pedersen / NTB

I tillegg fikk tre aktører med produksjonstilskudd utvidet kontroll. Totalt resulterte alle tilsynene i syv advarsler.

Resten av bruddene ble løst ved å gi veiledning.

Kontrollerer større produksjoner

Alle advarslene kom etter brudd på kringkastingsregelverket. Det gjaldt i all hovedsak brudd på regler om reklame, sponsing og produktplassering.

– Advarslene ble gitt der det tidligere enten var gitt veiledning rundt reglene eller der det var så klare brudd at det var naturlig å reagere med sanksjon, sier Velsand.

Medietilsyn-direktøren sier at de har blitt mer opptatt av å kontrollere større produksjoner. Årsaken er at de har større påvirkningskraft på publikum.

Velsand sier at de er opptatt av å reagere raskt ved regelbrudd.

– Da kan kringkasterne eller de som tilbyr strømmetjenester rette opp bruddene i fremtidige sendinger i samme programserie. Dette er positivt for publikum, som unngår å bli utsatt for unødvendig kommersielt press, Velsand.

Vil fokusere på universell utforming

I 2023 vil Medietilsynet også prioritere at reglene rundt reklame, produktplassering og sponsing følges. I tillegg vil de intensivere oppfølgingen av universell utforming-regelverket.

Kommersielle fjernsynskanaler med en seerandel på mer enn fem prosent skal tilrettelegge for at programmene deres er tilpasset personer med funksjonsnedsettelser. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Tilsynet skriver at de har hatt flere år på å få på plass tekniske løsninger og innrette seg etter regelendringene som kom i 2019.

Medietilsynet vil derfor i 2023 ha et særskilt fokus at gjeldende forpliktelser rundt universell utforming oppfylles, skriver de i rapporten.

Medietilsynets primære verktøy er dialog og veiledning, men om aktørene bryter regelverket flere ganger kan de gi advarsler, gebyrer eller tvangsmulkt.

Ofte kontrolleres flere i samme tilsyn. Ofte er resultatet at det avdekkes mindre brudd, selv om majoriteten forholder seg til regelverket.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.