Under Bob Bishop sikter SGI mot å forandre verden

Mannen som tok over SGI i august har formulert dette forretningskonseptet: "Skape innsikt og forståelse i komplekse problemstillinger for kunder som ønsker å forandre verden."

(((Vidar Bakke ringte ettermiddagen 24. september for å peke på en misforståelse i artikkelen som gjengis uendret nedenfor: Bishop trakk seg tilbake på sidelinjen i 1995 men beholdt en plass i styret. Det var ikke Bishop som gikk til Hewlett-Packard, men Belluzzo som kom derfra.)))

- Det var da jeg hørte at Bob Bishop skulle ta over etter Richard Belluzzo at jeg bestemte meg for å gå tilbake til SGI, forteller tidligere og nåværende markedsdirektør i SGI Norge, Vidar Bakke. Bakke forteller at det foregikk en organisert kampanje kalt BBB, for "Bring Bob Back".

Bishop hadde vært sentral i SGIs ledelse fra 1986 til 1995 da han forlot selskapet for en ledende stilling i Hewlett-Packard. Bakke sier Bishop var godt kjent og respektert gjennom hele organisasjonen.

Geir Aasen overtok stillingen som administrerende direktør i Norge dagen etter at Bishop grep fatt i den sentrale føringen. Han har deltatt i arbeidsmøter sammen med topplederen, og er like begeistret som Bakke.

- Ønsket om å forandre verden uttrykker nettopp det SGI skal stå for, sier Bakke.

- Vi skal ikke kaste oss over eksisterende markedsområder der andre allerede har gjort det bra. Vi skal bryte grenser og åpne nye markeder. Samtidig skal vi renske opp i tidligere holdninger, og sørge for å holde fast på markedene som vi har åpnet.

Det siste mener Bakke illustreres med den nåværende satsningen på Intel-baserte tjenere. Når man først har de avanserte kundene, hvorfor ikke selge dem alt de trenger, ikke bare spissteknologien?

Bakke holdt ut i SGI til tidlig i 1997. For ham fortoner årene der Bishop ikke var med på lagledelsen som mørke og forvirrede.

- SGI greide seg utmerket fram til 1996. Så kom alle de nye tonene. Plutselig skulle vi brukes til faktureringssystemer for televerk, til kundehåndtering i Bulgaria, til tjenere for telefonmarkedet og så videre. Jeg ble helt lamslått. Vi valgte systematisk å angripe de tøffeste nisjene som var dominert av ledende selskaper som IBM og HP.

Bakke var ikke den eneste som forlot SGI. Han forteller at da Bishop kom tilbake, var "hvordan få folk til å bli" et sentralt spørsmål.

- Bishop svarte at han vil sørge for at SGI markerer seg som ledende der selskapet satser, og få SGI til å framstå som vinner igjen. Så la han til: "Og jeg vil ikke høre et ord mer om ERP!"

Aasen peker på at satsningsområdene som ble pekt ut i Bishops fravær, var markeder som krever to til tre års investeringer før man kan begynne å realisere noe.

Bakke mener det dreier seg om noe så enkelt som å innse at en vinner på 800 meter ikke kan legge om til 100 meters sprinten fordi medaljene på denne distansen gir bedre uttelling i markedet.

- Jeg leste et sted at du kan ikke endre markedets oppfatning av hvilken markedskategori en leverandør tilhører. Vi ble oppfattet som ledende innen tungregning og visualisering, og vi hadde fagkunnskap om dette kjernemarkedet. Vi ble ikke trodd når vi framstilte oss som leverandør av ERP-plattform.

I Norge er SGIs oppgave å rendyrke vitenskap, energi og produksjon, og til en viss grad åpne markedet innen media.

- Og vi skal utvikle nye nisjer, avslutter Aasen.

Til toppen