En Norstat-undersøkelse gjennomført på oppdrag fra MSN, avspeiler at ungdom har stor sans for lovlige tjenester for musikk.
Apples iTunes Music Store har i dag over en million spor og MSN Music over 700.000 spor. De digitale musikkbutikkene har dermed et større utvalg enn mange av de fysiske platebutikkene.
Microsoft lanserte sin musikktjeneste 17. august, men regner med å allerede ha 300.000 brukere, ifølge Aftenposten. MSN har allerede 1,4 millioner registrerte medlemmer i Norge.


36 prosent av alle under 30 år svarer at de kjøper det meste av sin musikk ved å laste ned enkeltsanger og plater digitalt fra nettet.
Nordmenn svarer at de bruker i snitt 105 kroner i musikk i måneden. Unge under 30 år bruker tilsvarende 145 kroner.
Tallet er overraskende høyt tatt i betraktning en tidligere undersøkelse utført av det samme markedsanalyseselskapet Norstat i april. Den gangen avdekket den at tilnærmet halvparten av unge fra Vestlandet lastet ned 70 prosent av musikken de har samlet sett har anskaffet seg ulovlig.
Les også:
- [28.09.2005] Mindre piratkopiering i Russland
- [08.04.2005] Mange ungdommer piratkopierer alt
Undersøkelsen viste også at hele 88 prosent av unge bosatt i Hordaland, Sogn og Fjordane, og Rogaland var mot lovforslaget som innskrenker kopiering til MP3-spillere og støtter bruken av kopisperrer på CD.
Norstat utelukket ikke at ungdom i denne runde kan ha blandet sammen gratis, ulovlig nedlastet musikk og lovlig nedlastet musikk.
Ifølge Aftenposten har MSN lagt seg på samme pris som iTunes med 80 kroner for et album og åtte kroner for et spor.