Ungdommer er i ferd med å vende CD-formatet ryggen. Kun i aldersgruppen 25 og 29 år kommer CD-spilleren ut som mest brukte lytterutstyr, viser en studie.
Men CD-en står ikke lenger som førstevalget når dagens unge anskaffer seg og lytter til musikk. I stedet blir internett stadig viktigere for ungdommens musikkrelaterte aktiviteter. Resultatene framkommer i «Pandoraundersøkelsen 2005,» utført ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.
Sju av ti under 20 år bruker nettet minst ukentlig til å søke og lete seg fram til ny musikk, mens nesten seks av ti mellom 20 og 24 år gjør det samme.
- Vi ble overrasket over at PC-en og mp3-spilleren står sterkere hos de unge enn CD-spilleren, ikke minst fordi så mange har hevdet at musikkopplevelse også i fremtiden vil fortsette å være knyttet til å eie musikk på egne fysiske lagringsmedier, sier Hendrik Storstein Spilker til forskning.no.
Sammen med Erlend Heimsvik og Bjørnar Nybakk har han blant annet undersøkt forholdet 700 unge mennesker i Trondheim har til bruken av musikk og internett.
Spilker tror imidlertid ikke at cd-plata vil lide samme skjebne som vinylplatene.
- Men om noen år vil jeg tro at de større brukergruppene har kuttet ut cd-en, sier han til forskning.no
Særlig aldersgruppen under 16 år vender cd-formatet ryggen, og kun blant de mellom 25 og 29 år kommer cd-spilleren ut som mest brukte lytterutstyret.
I gruppen ungdom under 16 år bruker 38,9 prosent mp3-formatet til å spille av musikk, mens 31,9 fortsatt sverger til CD.
Forskerne undersøkte også ungdommenes holdninger til å laste ned musikk og den viktigste begrunnelsen for la være å laste ned musikk er at de vil unngå virus på PC-en. 28,4 prosent av de spurte oppga dette som den viktigste årsaken.
Den nest vanligste begrunnelsen ungdommene oppga som årsaken til å avstå fra nedlasting var at det ville bryte med «rettighetene og inntektene til artistene». 16,1 prosent av de spurte hadde dette som begrunnelse.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
De fleste ungdommene, 70 prosent, sa seg enige i at de for det meste lastet ned musikk for å slippe å kjøpe musikken. 42,5 prosent sier at de er enige eller delvis enige i påstanden om at de laster ned musikk for å finne ut hva slags musikk de skal kjøpe.