FORBRUKERTEKNOLOGI

Unge elsker aksjespill på Facebook

Halvparten av deltakerne i Skandiabankens nye aksjespill er under 18.

12. nov. 2010 - 07:52

Oslo (NTB): Nærmere 20.000 personer bruker tid på fiktiv aksjehandel på Facebook. Nesten halvparten av dem er under 18 år.

Aksjespillet ble lansert av Skandiabanken 20. september og har allerede fått nesten 20.000 brukere. Daglig blir det foretatt rundt 10.000 fiktive handler i spillet. Hvis spillet var virkelig, ville dette ha utgjort cirka 15 prosent av alle handler på den virkelige Oslo Børs, skriver Aftenposten.

– Vi hadde en god del kunder som etterlyste en arena for å lære aksjehandel uten risiko. Vi fant da ut at Facebook er et perfekt medium for dette, sier spillets ansvarlige i Skandiabanken, Ole B. Larsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Tietoevry
En voldsom økning i svindelforsøk

Han mener spillet virker svært realistisk for folk flest som ikke driver med ekte aksjehandel. Men de som jobber med aksjehandel i det virkelige liv, vil selvsagt merke forskjell, forklarer han.

Larsen er overrasket over at så mange unge spiller. 81,5 prosent av spillerne er under 25 år, og 41 prosent er under 18 år. Snittalderen er 21 år og de aller fleste, 84 prosent, er menn. Kun 14 prosent er kvinner.

Forbrukerrådets fagdirektør for finans, Jorge Jensen, er positiv til spillet.

– Det er en spillbasert læringsplattform slik jeg ser det. Noen er sikkert bekymret for avhengighet, men 13-åringer som spiller krigsspill, blir ikke nødvendigvis soldater, og barn som leker med lastebiler, blir ikke nødvendigvis lastebilsjåfører, sier Jensen. (©NTB)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.