UPC har kommet langt med oppgraderingen av kabel-infrastrukturen i flere av de europeiske landene der selskapet er representert, men henger etter i Norge. Derfor har selskapets toppledelse, med John Riordan på toppen, gitt klar melding til sitt norske avdeling at nå skal alle kluter settes til i oppgraderingsarbeidet.
Riordan sa på UPSs pressekonferanse torsdag, da blant annet ny profil for selskapet ble presentert, at målet er at oppgraderingen skal omfatte 25 prosent av kundene ved årets utgang mot 6 prosent i juni. UPC trenger et oppgradert kabel-nett om selskapet skal kunne selge telefoni og Internett til sine kunder i tillegg til TV-kanaler.
Resten i Europa har oppgraderingen kommet betydelig lengre, ved at et av Europas mest moderne fibernett er etablert hos de ulike kabel-selskapene som UPC eier og dels har kjøpt opp.
Om utbyggingen resten av året vil UPC i Norge etter planen ha 80.000 husstander knyttet til det nye fibernettet.
Foruten å utvide valgmulighetene i selskapet har Janco planer om utvide tilbudene innenfor telefoni og Internett. Telefonabonnementet tilbyd til 20 prosent lavere kostnad enn tilsvarende fra Telenor, men internett tilbyd med inntil 600 kbit/s båndbredde.
Administrerende direktør i UPC Norge, Lars Helgerud Andersen sier til digi.no at UPC i Norge er det eneste selskapet som kan konkurrere med Telenor med alternativ infrastruktur.
De største europeiske kabel-TV selskapene:
Selskap | Antall kunder |
Deutsche Telekom | 6.000.000 |
Proforma UPC | 5.646.549 |
Telenet | 2.179.000 |
France Telecom | 1.848.000 |
TeleColumbus | 1.503.000 |
NTL | 1.429.400 |
Telia InfoMedia | 1.235.750 |
Bosch | 1.221.000 |
Cabelcom | 1.215.000 |
Telewest | 952.000 |
Andre | 36.134.380 |
Totalmarked | 59.364.079 |
Kilde: UPC/Kagen World Wide Media Ltd. 1999