UPC vil ut av gapestokken

UPC vil selge IP-telefoni på sitt gode navn og rykte.

Gjennom dotcom-perioden satset UPC Norge hardt, var Telenors eneste virkelige konkurrent på bredbånd, og tapte stort. Selskapet krasjlandet i en konkursbeskyttelse, og kom først ut av gjeldsforhandlingene som et selvstendig selskap i september 2003. I prosessen må de ha tapt mye fart, for de er ikke lenger Telenors hovedutfordrer, verken på bredbånd eller telefoni.

Øyvind Husby i UPC kan ikke love noen ny storoffensiv fra UPC, men selskapet har et par nye våpen i arsenalet. Det første er at de, i likhet med Telenor, er i ferd med å lansere IP-telefoni. Han mener selskapet kan tilby mer enn Telio og de andre som ikke har eget nett.

– Vi kan sette av dedikert kapasitet i eget nett og gi såkalt quality of service. Vi tar totalansvar for kunden, ikke som Telio eller IP24. Kunden trenger bare ringe én leverandør hvis det er problemer, sier Husby.

Husbys planer for IP-telefoni bygger altså mye på at kundene oppfatter UPCs tjenester som mer stabile og sikre enn de nettløse konkurrentenes. Det er ikke åpenbart at det vil fungere, for det heter seg at evig eies kun et dårlig rykte. Det ble klart allerede på vei til møtet med Husby.

– De er min hovedfiende, sa taxisjåføren da han fikk beskjed om å kjøre til UPC. - Fordi jeg er kunde der.

Husby har ingen problemer med å innrømme at ting gikk fryktelig galt tidligere. Men han mener de som har vært kunder det siste året, stort sett har et mye bedre inntrykk av selskapet.

– Det er ikke tilfelle lenger at du får dårlig stabilitet, og venting på kundesenteret er blitt mye bedre, sier han.

De som har verst inntrykk er de som var kunder etter at selskapet fusjonerte to kabelselskaper i 1999, og da de i 2000 hadde 50 graveteam på jobb i Oslo samtidig. De skulle gjøre alt på en gang, med for mange nye ansatte. Mye gikk galt, særlig stabiliteten og ventetiden på kundestøtte.

Nå er ventetiden blitt bra, og UPC har gått svært systematisk til verks for å rette opp inntrykket, forteller Husby.

– Vi har brukt balanced scorecard som virkemiddel i hele bedriften, forteller han. På hele avdelinger og ned til den enkelte ansatte. Det er vårt viktigste verktøy for å snu selskapet, sier han.

Hver ansatt og gruppe får satt opp flere typer mål de skal oppnå, og suksess måles i forhold til disse kriteriene.

– Vi ble i fjor rangert som nummer to av Norges scorecardforbund, for måten vi har brukt det i bedriften, sier Husby, som mener selskapets rykte allerede har blitt mye bedre. Selskapet er blitt vant til flere negative presseoppslag enn de fleste, men det siste året har det nesten bare vært positive ting om dem i pressen, mener Husby.

Presseomtale og massive reklamekampanjer skal særlig hjelpe salget av bredbånd. UPC har mistet mye fart i det markedet, og gått fra å være største utfordrer, til å bare være halvparten så store som Nextgentel. Med 45 000 abonnenter er de mye mindre enn Telenor, som vokste med 56 000 til 326 000 i fjerde kvartal 2004. Selskapet er låst inne i sitt eget nett, og kan ikke nå like mange kunder som ADSL-leverandørene. Husby mener de likevel har noen ess i ermet.

– Kablene våre kan føre 6 gigabit data per sekund, sier Husby

Langt fra alt dette vil kunne brukes til Internett. Mye går til TV og digital-TV. Men UPC har et nytt våpen i arsenalet. Det har nemlig kommet en ny standard for UPCs type hybridnett i Europa, Eurodocsis.

Standarden vil gi raskere og billigere komponenter. Vi er i ferd med å implementere det og tester ut muligheten for å tilby 50 megabit per sekund begge veier, sier Husby.

Han mener kablene deres er langt overlegne det både ADSL og ADSL2+ kan levere, og det er billigere å bygge ut til de hjemmene som allerede har kabel.

– Det er en markedsmessig vurdering om vi vil tilby så store hastigheter.

Foreløpig er en asynkron linje med 4 Mb/s ned det beste UPC tilbyr. Selv om UPC er en liten aktør i Norge, har de 13 millioner bredbåndsabonnenter i Europa. De har også tilgang på enorme mengder underholdning. Dette har så langt ikke vært av noen stor betydning, bredbåndsaktører har i liten grad klart å selge egne innholdstjenester til kundene sine. Men det kan fort bli av betydning når stadig flere får nye video- vennlige hastigheter på linjene sine.

Status for UPCs nett er at 150.000 av 340.000 husstander har fått oppgradert kabelnettene sine så de kan få både Internett og digital-tv. 250 000 har tilbud om internett. I fjor ble mellom 20 og 30 000 nye hjem oppgradert, og Husby forventer en liknende takt i år.

Totalt er 475 000 hjem tilkoblet eller i nærheten av nettverket, men de som ennå ikke er tilkoblet må betale gravingen selv. Markedspotensialet utgjør altså maksimalt en fjerdedel av Norges husholdninger.

En mulig rute til utvidelse av kundekretsen er Wimax, trådløst høyhastighetsnett med større rekkevidde enn WLAN. UPC var sammen med Telenor, Nextgentel og delvis Catch, med på å hamstre disse lisensene over hele landet, da de ble auksjonert bort før jul. UPC har seks lisenser for hvert område bortsett fra Nord-Norge. Men det er langt frem før Wimax blir stort.

Til toppen