BEDRIFTSTEKNOLOGI

USA: Butikkjeder avviser voldsspill

I USA nekter butikkjedene CompUSA og Wal-Mart å selge det blodige PC-spillet Postal, som ifølge en svensk beskrivelse går ut på å "mose alt i din vei".

Eirik Rossen
1. des. 1997 - 15:57

I Norge figurerer spillet på de nettilgjengelige katalogene til Akers Mic og BJ Software, og Spaceworlds dataavdeling på Karl Johan i Oslo bekrefter at de har et par eksemplarer på lager.

Beskrivelsene av spillet varierer. I katalogen til Akers Mic står det: "Action/strategi spill med fokus på action. Kan du redde menneskeheten fra ondskapen som truer... eller er det noe annet? Real-time 3D grafikk med massevis av detaljer. Multiplayer."

Katalogen til svenske JME Enterprise forteller derimot: "Som sliten leiesoldat har du gått lei av stadig å leve i et kaos av eksplosjoner og vond og brå død. På ditt siste oppdrag bestemmer du deg for å hoppe av en gang for alle. Noe som viser seg å være betydelig vanskeligere enn du hadde forestilt deg. Med en prislapp på ditt hode er det hendig å kunne ty til leiesoldatenes kodeks. Nå blir frasen "drep eller bli drept" utrivelig ekte! Som i Crusader-spillet, skal du mose alt i din vei, men Postal inneholder også en eventyrdel med vakre håndmalte bakgrunner... et kvikt og intensivt action spill med høy kvalitet og bra grafikk der motstanderen ber om nåde..."

Redaksjonens lokale spillegale bekrefter at Postal dreier seg om gørr og menneskeslakt, men avviser bestemt at grafikken er bra. De nøyde seg med demo-utgaven, og surfet videre til andre slagmarker.

Spillet har fått navnet sitt fordi flere massemordere i USA i det siste har arbeidet i postverket, tilstrekkelig til at "going postal" på folkemunne betyr "å gå berserk". Spillet inneholder ingen andre referanser til postverket enn navnet. Likevel har amerikanske postarbeidere og postvesenet protestert heftig.

Toppsjef Jim Halpin i kjeden CompUSA sier til Wall Street Journal at spillet "ikke besto vår snuseprøve. Det er masse programvare og spill tilgjengelig, og dette var noe vi følte vi kunne greie oss uten." Han sa spillet solgte "forholdsvis bra" før han ga ordre om å rydde hyllene. Kjeden Wal-Mart Stores skal ha in tilsvarende begrunnelse for å nekte å selge Postal.

Postal er produsert av selskapet Running With Scissors (å løpe med saks - et bevisst spill på at her får barn gjøre noe de ellers ikke får lov til) som er en datterbedrift av RSP Inc. Wall Street Journal hadde 16. oktober i år en forsideartikkel om bestyrtelsen RSP vakte da det opprettet Running With Scissors med det mer eller mindre eksplisitt uttalte formål å selge voldsspill. RSP hadde tidligere et godt rykte for sine mange barnespill, blant annet CD-utgaven av Sesame Street, den amerikanske modellen for NRKs vellykkede Sesam Stasjon. Flere produsenter av "riktig" barneprogramvare har brutt med RSP.

Årsaken til at RSP valgte vold framfor barn skal være svært enkel: Det er der det er penger å tjene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra