Det er ingen tvil om at annonsering på Internett øker dramatisk.
Nyhetsbrevet Electronic Advertising & Marketing Report har satt sammen en oversikt over de ledende nettstedene som lever av reklameinntekter. digi.no har gjengitt et utdrag av denne oversikten i tabellen nedenfor. Tabellen viser omtrentlige reklameinntekter for oktober måned i 1997 og 1996, samt økningen i prosent.
Nettsted | Okt. 1997 | Okt. 1996 | % Endring |
Yahoo! | $5.700.000 | $2.500.000 | 128,0 % |
Excite | $4.500.000 | $2.000.000 | 125,0% |
Infoseek | $2.900.000 | $1.500.000 | 93,3% |
Lycos | $2.575.000 | $750.000 | 243,3% |
Netscape | $2.400.000 | $1.600.000 | 50,0% |
ZDNet | $2.250.000 | $690.000 | 226,1% |
CNET | $1.800.000 | $650.000 | 176,9% |
AltaVista | $1.300.000 | -- | -- |
USA Today | $1.250.000 | $490,000 | 155,1% |
CNN | $1.200.000 | $300,000 | 300,0% |
ESPN | $1.000.000 | $900.000 | 11,1% |
Wired Digital | $1.000.000 | $202.500 | 393,8% |
Pathfinder | $975.000 | $700.000 | 39,3% |
IDG.net | $950.000 | $286.000 | 232.2% |
CMPnet | $900.000 | $700.000 | 28,6% |
Wall Street | $800.000 | $516.000 | 55,0% |
Journal Inter. | |||
Internet.com | $750.000 | $376.000 | 99,5% |
Playboy | $425.000 | $297.000 | 43,1% |


Kilde: Electronic Advertising & Marketplace Report
Den gjennomsnittlige økningen for nettstedene i tabellen er 125,5 prosent.
Den globale nyhetformidleren CNN har den klart høyeste økningen med 300 prosent. Likevel er det søkemaskinene som har den høyeste omsetningen.
Nettkatalogen Yahoo! ligger på topp med en omsetning på 5.7 millioner dollar i oktober i år, med en økning på 128 prosent i forhold til samme måned i fjor.
Imidlertid øker Yahoo! kun med 3,6 prosent (fra 5,5 millioner dollar) fra september, mens den hardeste konkurrenten Excite øker med hele 25 prosent fra september til oktober 1997.
Til tross for den imponerende veksten Internett-annonsering viser det siste året, er det forsatt en begrenset gruppe annonsører på nettet. Og de fleste annonsørene koster bare på seg noen få hundre tusen dollar på dette mediet årlig. I amerikansk sammenheng blekner dette i forhold til hva annonsørene bruker på tradisjonelle medier.