USA Networks dropper kjøp av Lycos

Søketjenesten Lycos, et av verdens mest populære Internett-steder og partner til norske Fast, forblir uavhengig. Det synes nå klart at USA Networks har gitt opp gigantoppkjøpet.

Grunnet sterk motstand fra aksjonærene skal mediaselskapet USA Networks ha gitt opp å kjøpe opp Lycos og søketjenestenes datterselskaper, skriver avisen Wall Street Journal. Lycos er i dag verdsatt til 30 milliarder kroner, men har vært oppe i rundt 50 milliarder kroner i janaur.

I USA samarbeider Lycos med norske Fast om en søketjeneste for MP3-filer og andre filer, mens Lycos/Bertelsmann, den europeiske grenen planlegger å etablere en norske søkemotor og portal i konkurranse med SOL/Kvasir.

Konkurrenten Excite ble solgt for 50 milliarder kroner i februar. Nesten samtidig meldte USA Networks med Barry Diller i spissen sin interesse for Lycos. USA Networks eier blant annet flere TV-kanaler og billett-tjenestene Ticketmaster og Citysearch.

Men salget møtte hard motstand, blant annet fra den største eieren CMGI. Også det enorme antallet småinvestorer som eier rundt 65 prosent av aksjene i Lycos, sier stort sett nei takk. Årsaken skal være at Lycos-eierne synes det er vanskelige å måle verdiene av aksjene i det sammenslåtte selskapet USA Networks skulle skape.

I følge Wall Street Journal har Diller nå gitt opp Lycos-oppkjøpet for å jakte på andre mulige oppkjøpskandidater. USA Networks mener også at de kan skaffe seg Lycos til en langt lavere pris dersom Internett-aksjene snart stuper, noe mange analytikere og blant annet Bill Gates mener.

Det har tidligere blitt kjent at Lycos har vært i samtaler med flere andre mulige kjøpere, blant annet mediaselskapet og TV-kanalen NBC. Ledelsen i Lycos sier de er interessert i en strategisk partner, men vil ikke kommentere et nytt forsøk på å selge selskapet.

Til toppen