Advarselen kommer etter en undersøkelse som viser at leserne tar betalte pekere for redaksjonelt stoff, skriver Media Central.
- Å tillate slik forvirring er et svik mot lesernes tillit og det underminerer ikke bare nettmagasinets, men også forlagets troverdighet, sa president Frank Lalli i American Society of Magazine Editors (ASME).
Mandag presenterte han nye retningslinjer for å trekke et klarere skille mellom redaksjonelt og betalt innhold i organisasjonens medlemsblader på nett. Blant de nye reglene heter det at pekere skal være under redaksjonell kontroll, og at redaksjoner ikke skal skape innhold for spesielle annonseseksjoner eller andre annonser.
_logo.svg.png)

De nye retningslinjene kommer etter en trend i amerikansk forlagsbransje, der stadig flere magasiner har varslet sine annonsører om redaksjonelle artikler. Flere kritikere har ment at dette har gitt annonsørene for stor innflytelse over det redaksjonelle innholdet i magasinene.
- Leserne ønsker ikke å bli lurt, men vi ser stadig flere tilfeller der grensen mellom redaksjonelt og betalt innhold viskes ut, og i flere tilfeller har dette skjedd bevisst. Det ønsker vi nå å stramme inn, sa Lalli.