Det amerikanske luftforsvaret hadde en pinlig og potensielt farlig opplevelse i forbindelse med en testflyving av sine nye F-22 Raptor jagerfly.
Seks av de totalt 87 flyene skulle fly en 12 timers tur fra Hawaii til Okinawa 10. februar i år, da en pinlig datafeil skapte problemer for alle flyenes datasystemer. I det flyene passerte datolinjene sluttet de rett og slett å fungere som en følge av at systemet ikke håndterte at lengdegradene plutselig skiftet over.
Pilotene prøvde å restarte systemene, men det lot seg ikke gjøre. De måtte derfor kommunisere med hverandre gjennom visuelle håndsignaler.
Nå sier det amerikanske luftforsvaret at feilene er i ferd med å rettes.
- Det er ikke før man faktisk flyr flyet at man oppdager de små tingene. Det finnes ingen god erstatning for å fly det, sier oberst Tom Bergeson, sjef for flyene ved Langley luftforsvarsbase i Virgina, til International Herald Tribune.
Det spørs nok allikevel om ikke en slik enkel datafeil burde kunne oppdages før man sender pilotene avgårde.