Fantasiflyet fra Airbus har «brettede» vinger og hale. (Bilde: Airbus)

Usynlige vegger i framtidsfly

Airbus med super-teknologisk konsept.

Om du skal ut å fly i 2050, vil setene automatisk forme seg etter kroppen din. Med et tastetrykk vil gulvet bli usynlig, og himmelen åpne seg under deg. Og ønsker du å gjøre det trange setet om til en koselig stue eller for den saks skyld et zen-tempel, er det bare å velge fra panelet.

Flyet er selvsagt ikke bygget ennå. Og den europeiske flyprodusenten Airbus påstår heller ikke at det noen sinne vil bli bygget. Men det de vet, er at alle teknologiene som finnes i selskapets nye konsept-fly er teoretisk mulig å bruke en gang i framtida.

Integrerte motorer skal føre til mindre energiforbruk og sømløs integrasjon mellom drift og komfort.
Integrerte motorer skal føre til mindre energiforbruk og sømløs integrasjon mellom drift og komfort. Bilde: Airbus

Vi snakker med ord ikke om ren fantasi, men om faktiske teknologiske nyvinninger som muligens vil bli tatt i bruk i framtidas fly. Airbus anslår 2050 som et sannsynlig årstall, men mener at også flyene anno 2030 vil være utstyrt med en del av teknologien de forestiller seg.

Her er noen av finessene og mulighetene som finnes i konseptflyet:

  • Seter som «morfer», slik at de passer nøyaktig til din kroppsform og den stillingen du ønsker å sitte/ligge i.
  • Medieskjermer som «popper» opp foran deg i løse lufta, naturligvis med 3D-bilder.
  • Selv-rengjørende materialer i seter, gulv og vegger.
  • Vegger, gulv og tak som blir gjennomsiktige ved et tastetrykk og som muliggjør 360 graders utsikt etter samme prinsipp som elektroniske søkere i kameraer.
  • Holografisk projeksjon gir valgbart interiør. Om du ønsker bildet av bestemor på veggen for å gjøre det mer hjemmekoselig, kan det sikkert fikses...
  • Motorerer som er delvis integrert i skroget.
  • Brettede vinger og U-formet hale for mer effektiv utnyttelse av oppdrift og mindre luftmotsand.
  • Grønne energikilder som nye typer brenselceller, solenergi og til og med kroppsvarme sørger for strøm i kabinen.
  • Formasjonsflyging etter trekkfuglprinsippet for å spare energi.

Men i følge en spørreundersøkelse som Airbus har foretatt blant 2243 flypassasjerer nytter det ikke bare å pøse på med teknologi i kabinen. Mange passasjerer etterspør også enklere adgang til flyplassen, kortere køer og mer komfort under venting. Her kan trolig også ny teknologi hjelpe. Mot flaskehalser som innsjekking og sikkerhetskontroll kommer det utvilsomt også smartere systemer framover.

Til toppen