FORBRUKERTEKNOLOGI

Utfordrer iPod med langt billigere MP3-spiller

Sandisk kommer snart med en ny, flashminne-basert bærbar mediespiller med rekordlav pris.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. sep. 2007 - 11:35

Sandisk er mest kjent som produsent av flashminne. Men selskapet leverer også egne, bærbare mediespillere basert på nettopp flashminne, noe som kan gi selskapet en prisfordel sammenlignet med konkurrentene. Nettopp dette ser det ut til at Sandisk vil utnytte for fullt nå.

I går kunngjorde selskapet at det i oktober kommer på markedet med en ny, bærbar musikk- og videospiller som har fått navnet Sansa View. Denne kommer i to utgaver med henholdsvis 8 og 16 GB med flashminne. Dette tilsvarer lagringsplassen i de to utgavene av Apples nye iPod Touch.

    Les også:


Men lagringskapasiteten til Sansa View kan utvides med minst ytterligere 8 GB, ved at spilleren støtter microSDHC-kort. Standarden støtter dog 32 GB, men så store microSDHC-kort har foreløpig ikke kommet på markedet.

Apples nyeste iPod Nano leveres ikke med mer enn 8 GB flashminne.

Skjermen til den nye spilleren fra Sandisk er på 2,4 tommer og har en oppløsning på 320 x 240 piksler. Spilleren har FM-radio med 20 forhåndsinnstillinger og skal være slank - 8,8 mm på det tynneste, men hvor stor den maksimale tykkelsen er, har ikke Sandisk oppgitt.

Spilleren støtter musikkformatene WMA, WAV og MP3 og videoformatene MPEG4, WMV og H.264. Dessuten kan den vise JPEG-bilder som er inntil 16 megapiksler store.

Sansa View skal kunne spille av musikk i inntil 35 timer (128 kbit/s MP3) og inntil sju timer med video (QVGA 512kb/s H.264).

Mest interessant er likevel prisen. 16 GB-utgaven av Sansa View har en veiledende pris som tilsvarer utsalgsprisen til 8 GB-utgaven av iPod Nano - 200 dollar. 8 GB-utgaven av Sansa View vil koste 50 dollar mindre. Begge er selvfølgelig betydelig billigere enn iPod Touch, som i USA har en startpris på 299 dollar (2490 kroner i Norge).

Spørsmålet nå er om betydelig lavere pris og økt lagringsplass er nok til å ta markedsandeler fra iPod. Det har sjelden vært ikke prisen, men det totale designet som har vært iPods trekkplaster.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.