Utleieordning for datakraft til spesialeffekter

IBM prøver nye veier i konkurransen om å vinne den amerikanske filmbransjens gunst, slik at selskapets tjenester benyttes når datagenerert film skal produseres. Løsningen skal spare filmselskapene for både tid og penger.

Den nye løsningen er en del av IBMs "on demand"-program, som lar kundene kjøpe inn bare den programvaren og maskinvaren de trenger i det daglige, for deretter å betale for tilgang til mer datakraft i de mest intense produksjonsperiodene.

    Les også:

Film med mye datagenererte scener (CG) tar langt tid å lage, selv med svært kraftig datautstyr. Slike datamaskiner krever mye plass, installasjonen er tidkrevende og mellom filmproduksjonene vil slikt utstyr gjerne være ute av bruk, eller i verste fall være utdatert.

Med IBMs løsning vil data som skal behandles, sendes over nettverk til et av IBMs driftssentre hvor den tunge databehandlingen blir utført.

Produksjonsselskapet Threshold Digital Research Labs har ifølge Reuters samarbeidet med IBM i flere år om å utvikle on demand-løsningen. Selskapet står blant annet bak datagrafikken i den kommende Finding Nemo-filmen (Oppdrag Nemo), men det er i forbindelse med selskapets "Foodfight!"-film, at selskapet delvis har benyttes systemet fra IBM.

- I vårt tilfelle betyr det at vi ville kunne kutte kostnadene med 50 prosent og mer enn halvere tiden, sier Thresholds styreformann, Larry Kasanoff, til Reuters.

Vanlige datagenererte filmer kan ta tre til fire år å lage og koste flere hundre millioner dollar å produsere.

Til toppen