Utsolgt for nettreklame i Sverige

Ekonomi24- og Affärsvärlden-sjef, Thomas Peterssohn, tror prisene på nettreklame snart øker etter å ha fylt ordrebøkene de nærmeste åtte ukene. Medierådgiver Ulf Sandberg er like optimistisk.

digi.no meldte nylig at svenskene nå opplever en renessanse når det gjelder annonsering på Internett. I forhold til Norge, har Sverige nesten opplevd et større fall i etterspørselen av internettannonsering det siste halvannet året.

Nå viser ferske undersøkelser at Sverige muligens kommer til å passere én milliard kroner i omsetning på nettreklame allerede i år. Det er oppmot toppåret 2000.

Publisher Thomas Peterssohn, som både leder nettavisen Ekonomi24 og ukeavisen Affärsvärlden etter en fersk fusjon, bekrefter at det nå er et helt annet trykk i etterspørselen:

- Den siste måneden har vært utrolig bra. Vi har utsolgt til uke 45 og har egentlig et akutt behov for å finne på nye reklameformater. Det dreier seg om annonsører innen IT, finans og telekom som nå kjøper plass til en lav pris, opplyser han.

IRM Media, som står bak halvårstatistikken på reklamemarkedet i Sverige, har blant annet meldt om at trykt presse sliter veldig i Sverige om dagen.

Les saken her:

Peterssohn er ikke sikker på om det er dét Ekonomi24 nå drar nytte av.

- Jeg vet ikke om det foregår en lekkasje fra andre mediekanaler, jeg vet bare at det er økt trykk på internettannonsering, sier han.

Ekonomi24 er en nettavis som har blitt abonnementsbasert, men selger fortsatt reklame på mindre trafikkvolum.

- Angrer dere på at dere la om Ekonomi24 til en betalsait, med mindre muligheter til å ta unna en kraftigere etterspørsel i nettreklame?

- Vi er i ferd med å snu vår strategi, slik at vi fusjonerer våre selskap Affärsvärlden og Ekonomi 24. Vi kommer til å fortsette med en ukeavis og en nettavis, hvor nettavisen skal støtte oppunder papirproduktet. Affärsvärlden har eksistert i over 100 år, så det blir dét merket vi satser på . Hva vi gjør videre med merkevaren Ekonomi24, vet vi ennå ikke, sier han og mener de skal klare å nå tilbake opp på 200.000 unike besøkende per måned etter sammenslåingen av de to tjenestene.

- Nettet er fullstendig nødvendig for oss for å få rekruttert nye lesere. Vi trenger en daglig relasjon med leserne og skape rabalder rundt merkenavnet, mener han.

Ulf Sandberg er blant Sveriges mest kjente medierådgivere og tror dette er bare starten på en ny vår for nettreklame.


- Nå kommer nettannonseringen til å ta fart. Fremover dreier det seg ikke om dotcom-selskap som ingen har hørt om før, men om kjente og etablerte merkevarer som forstår hvilke muligheter nettet tilbyr. Dette er selskap som har brukt hundretalls av millioner på å bygge opp varemerkene og forventer resultater fra annonseringen, sier han til digi.no.

Sandberg mener prisene på nettreklamen fortsatt er på et svært lavt nivå, blant annet fordi det ikke finnes noen ordentlige prislister i bransjen. Og fordi de fleste nettsteder er svært forhandlingsvillige når det gjelder rabatter.

- En økt etterspørsel vil garantert påvirke prisene, jeg tror generelt det går mot en utvikling hvor nettstedene kan ta seg bedre betalt for reklameplassene, sier den svenske medierådgiveren.

Publisher Thomas Peterssohn mener det fremover vil bli gitt mindre rabatter.

- Det har vært svært vanlig å gi store rabatter, jeg tror de kommer til å gå ned. Etter hvert som det er blitt færre tjenester og sidevisninger, har tilbudet også sunket noe. Men det tar uansett tid å skaffe seg kunnskapen når det gjelder internettannonsering og markedet, mener Peterssohn.

At det skal være et behov for nye reklameformater på det svenske markedet, inkludert på Ekonomi24, er Ulf Sandberg helt enig i. Svenskene har ennå ikke adaptert de norske nettavisenes store forsideplakat.

- Produktutviklingen når det gjelder reklame på nettet, er underutviklet. Vi kommer til å få flere annonser og større annonser fremover. Storformatet som dere har i Norge, har så smått begynt å kommer her óg. Skal man annonsere på nettet, må man få formater som er mer lik papiravisenes. Leserne får tilbud om helsides annonser når de blar i avisene, heller ikke nettbrukerne må få tilbud om for mange forskjellige valgmuligheter når de blar i en nettavis, mener han.

Til toppen