Bedriftsteknologi

Utsolgt for Surface Pro

Lykken kan ha snudd for Microsoft.

Microsoft ser ut til å lykkes langt bedre med Surface Pro 2 enn med forgjengeren. På utsiden er det lite som skiller, men ny og kraftigere innmat sørger blant annet for bedre batteritid enn før.
Microsoft ser ut til å lykkes langt bedre med Surface Pro 2 enn med forgjengeren. På utsiden er det lite som skiller, men ny og kraftigere innmat sørger blant annet for bedre batteritid enn før. Bilde: Bjørn Eirik Loftås/DinSide
Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
19. des. 2013 - 12:46

Microsoft har ennå til gode å skryte av godt salg av sine Surface-brett. Snarere ble produktserien i første omgang regnet som en flopp.

Med de oppgraderte etterfølgerne Surface 2 og Surface Pro 2, begge ble lansert i høst, ser situasjonen langt lysere ut.

De siste dagene har en rekke amerikanske medier fortalt varianter av den samme historien: Varelagrene begynner å bli tomme. Det er vanskelig å få tak i brettene hos store forhandlere som Best Buy, Walmart, Staples og Amazon.

Microsoft i USA er selv utsolgt for annengenerasjons Surface, både det billigere ARM-baserte alternativet og fullblods-utgaven med ordentlig Windows.

I uken før julefreden senker seg er Surface Pro 2 for første gang utsolgt også i nettbutikken til Microsoft Norge.

Bare den høyest spekkede maskinen med 512 gigabyte lagringsplass er fortsatt mulig å kjøpe der. Den koster til gjengjeld nærmere 15 tusen kroner.

Flere norske forhandlere oppgir også at de er utsolgt for Microsofts nyeste nettbrett-pc.

Mashable stilte seg selv spørsmålet for eventuelle konspirasjonsteoretikere, om Microsoft kan ha skapt inntrykk av kunstig høy etterspørsel ved å begrense tilgangen. Det synes ikke å være tilfelle.

Derimot kan selgere ved flere butikker bekrefte at brettene er svært populære.

Microsoft sentralt har ikke ønsket å røpe salgstallene for Surface, skriver Neowin.

Vanskeligheter med å få tak i Surface er ikke bare positivt for Microsoft. I den viktige julehandelen vil de tomme lagrene kunne hemme selskapets omsetning, ifølge Techcrunch.

– Det stemmer at vi er utsolgt for enkelte varer, sier Åse Marthinsen i Microsoft Norge til digi.no. Hun er kategorisjef for Surface i privatmarkedet.

Foruten positive tilbakemeldinger fra kunder, mener hun at kjennskapen til Surface er blitt langt bedre enn tidligere. - Folk har begynt å forstå hva produktet er for noe.

– Norge skiller seg ut med at Pro 2 har solgt ekstra godt. Vi håper å kunne fylle på lagrene litt, men det spørs om vi klarer å dekke etterspørselen, sier Marthinsen til digi.no.

    Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra