Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. (Bilde: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix)

Utvikler felles billettsystem for store deler av Sør-Norge

Løsningen bygges rundt RuterBillett-appen, med felles baksystem for de ulike kollektivselskapene.

Kollektivselskapene som har ansvaret for kollektivtrafikken i Rogaland, Agder, Buskerud, Akershus, Oslo og Østfold har inngått en samarbeidsavtale om å videreutvikle en felles mobilbillett. Det skriver Ruter i en pressemelding.

Målet med samarbeidet er å på sikt kunne tilby kundene en samlet betalingsløsning, og ifølge Ruter en enklere og mer sømløs reise. Det er selskapene Brakar, Kolumbus, Agder kollektivtrafikk, Østfold kollektivtrafikk og Ruter som nå har gått sammen.

– Vi må gjøre det enda enklere å reise kollektivt. Skal vi lykkes med det, så må tilbudet oppleves som enkelt å forstå, være tilgjengelig og det må være lett å forflytte seg. Dette samarbeidet vil på sikt bidra til å fjerne barrierer. Kundens reiseopplevelse skal stå i fokus når vi sammen skal utvikle nye og smarte løsninger for den grønne, sømløse reisen, skriver Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i pressemeldingen.

Skal gjenbruke de beste idéene på tvers av selskapene

Partene skriver i pressemeldingen at de har som mål med samarbeidet å utnytte felles kompetanse og utveksle erfaringer, og gjøre kollektivtilbudet bedre ved at selskapene kan lære av hverandre og gjenbruke de beste idéene, tjenestene og løsningene.

– Dette er et veldig spennende samarbeid. For de reisende spiller det liten rolle hvilket fylke eller selskap som er ansvarlig for å kjøre bussene. Med moderne mobiltelefoner og mobilbillett ligger alt til rette for å gjøre kollektivreisen enklere for folk. Slik legger vi til rette for at enda flere kan reise kollektivt og la bilen stå, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Berg.

Fra venstre: Administrerende direktør i Brakar Terje Sundfjord, administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk Siv Wiken, strategi og utviklingssjef i Kolumbus Audun Solheim, administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen og direktør Østfold Kollektivtrafikk Børre Johnsen signerer samarbeidsavtalen.
Fra venstre: Administrerende direktør i Brakar Terje Sundfjord, administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk Siv Wiken, strategi og utviklingssjef i Kolumbus Audun Solheim, administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen og direktør Østfold Kollektivtrafikk Børre Johnsen signerer samarbeidsavtalen. Foto: Ruter

– Vi er svært fornøyde med å få dette samarbeidet på plass. Mange av innbyggerne i Akershus krysser daglig fylkesgrensen både til Oslo, Buskerud og Østfold. Et felles baksystem for mobilbillettene vil gjøre det enda enklere å reise kollektivt over lengre strekninger og mellom regionene. Det er kundeorientering i praksis, sier fylkesordfører i Akershus Anette Solli.

Skal utvikle en felles teknisk plattform

Avtalen innebærer å bygge en felles teknisk plattform for den mobile billettløsningen, som skal være basert på RuterBillett-appen. Denne billettløsningen skal videreutvikles slik at det blir felles baksystemer, men med et grafisk uttrykk som er tilpasset hvert enkelt selskap.

Det vil bli utviklet en samarbeidsversjon av RuterBillett, og så vil felles baksystemer i billettappen integreres via integrasjonsplattformen SAPI. SAPI står for utvekslingen av data mellom de ulike systemene, og beregner også prisen på reisen. 

Gro Janborg i Ruter opplyser til digi.no at det er Ruter som eier Ruter-appen, og at de har avtale med et ekstern selskap om forvaltning av koden. 

Det eksterne teamet er samlokalisert med Ruters egne medarbeidere og til sammen utgjør disse «utviklingsteamet».  De andre kollektivtrafikkselskapene skal etter hvert bidra til bemanningen i samarbeidet, skriver Janborg i en epost.

Data om reiserute, holdeplasser og hvilke billettyper de ulike selskapene har vil bli tilgjengelig vil være tilgjengelig i hver enkelt app. Det er også utviklet en prismodul som vil beregne riktig pris basert på den pris- og sonestruktur. Det hele er koblet opp mot Nasjonal Ordredatabase (NOD), som er en løsning som gjør det mulig å håndtere billetter på tvers av kollektivselskapene i Norge.

Løsningen er planlagt satt i drift i noen områder i løpet av høsten.

Nå kan du endelig lade når du er på farten:
Innfører ladestasjon til mobil på buss, trikk og bane »

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)
Til toppen