Android Market nærmer seg Apple App Store i antall nedlastinger, men utviklerne tjener langt mer på det de lager for iOS enn for Android.

Utviklere tjener mest på iOS

Får langt mere igjen for samme app på Apple App Store enn på Android Market.

Ifølge en analyse gjort av Flurry Analytics blant sine brukere, satser utviklere av mobile applikasjoner langt mer på Apple-plattformen iOS enn på Android.

Flurry leverer verktøy for å måle samspill mellom forbrukere og mobile applikasjoner i sanntid. Selskapets distribusjonsmodell gir dem innsikt i pågående utviklingsprosjekter hos 55 000 leverandører av mobile applikasjoner, på plattformer som iOS, Android, Blackberry, Windows Phone og Java. Flurrys teknologi for å måle brukeratferd benyttes i over 135 000 applikasjoner. Selskapet mener at deres analyseverktøy omfatter nær 25 prosent av samtlige applikasjoner som lastes ned fra App Store og Android Market.

På selskapets blogg kan man lese deres analyse av noe av dette materiale: App Developers Bet on iOS over Android this Holiday Season.

Konklusjonen er at selv om Android nå har en langt større andel av amerikanske smartmobilabonnenter enn iOS – 46 prosent mot 28 prosent – utvikles det i fjerde kvartal i år tre ganger så mange applikasjoner for iOS enn for Android.

Antall utviklingsprosjekter for mobile applikasjoner, med Flurry-analyse av sluttbrukeratferd, med andeler for hhv iOS og Android.
Antall utviklingsprosjekter for mobile applikasjoner, med Flurry-analyse av sluttbrukeratferd, med andeler for hhv iOS og Android.

En tilsvarende måling for første kvartal viste i underkant av to iOS-apper for hver Android-app. Utviklingen går altså i favør av iOS. Utviklerne satser i større grad på Apple, samtidig som iOS taper terreng blant brukerne.

Flurry forklarer dette med at utviklerne satser på den plattformen som tilbyr størst lønnsomhet.

En analyse av mobile applikasjoner som tilbys for både iOS og Android, og som alle har flere millioner daglige brukere, viser at for hver dollar utviklerne tjener på iOS, tjener de 0,24 dollar på den samme applikasjonen for Android.

Faktoren som ser ut til å være mest avgjørende for å forklare dette misforholdet, er ifølge Flurry at Google Checkout er for lite brukt.

Den som setter i gang en ny iPhone eller iPad, må knytte et kredittkort til en iTunes-konto. Det samme er ikke tilfellet for Android. Det er følgelig fort gjort å betale for en iOS-applikasjon, mens terskelen jevnt over er høyere for en Android-applikasjon.

Google skal være i ferd med å ta tiltak for å rette opp denne situasjonen. Analysen til Flurry tyder på at det er avgjørende for Android at utviklerne ikke lenger ser seg bokstavelig talt langt bedre tjent med iOS.

Til toppen