Jonatan Austigard er både designer og utvikler.
Jonatan Austigard er både designer og utvikler. (Foto: Privat)
EKSTRA

Utviklerprofilen

Utviklerintervjuet: – Programmering er som et stort hjerne­trimspill

Les ukens utviklerintervju.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Denne uken er det Jonatan Austigard (26) som har stilt opp i utviklerintervjuet. Han jobber som designer og fagleder i Bekk. I tillegg driver han et enkeltmannsforetak på siden hvor han både designer og utvikler nettsider.

Kan du kort beskrive stillingen og oppgavene dine?
Som designer i Bekk lager jeg design og visuelle identiteter for produkter, tjenester og selskaper. Jeg spesialiserer meg på idé- og konseptutvikling med fokus på bruk av ny, spennende teknologi, og jeg liker best å jobbe i krysningspunktet mellom disiplinene design og utvikling. Som fagleder hjelper jeg en gruppe kolleger med å realisere hobbyprosjektene sine, alt fra apper og nye tjenester til kunst og illustrasjon.

Som fagleder hjelper jeg en gruppe kolleger med å realisere hobby-prosjektene sine.

Hvor jobber du mest, på kontoret, på hjemmekontoret eller ute hos kunder?
I en normal prosjektsituasjon sitter jeg fire dager hos kunde og én dag hos Bekk.

Kan du fortelle litt om prosjektet/prosjektene du har jobbet med i det siste?
Jeg elsker å ha mange baller i luften og har gjerne flere prosjekter gående samtidig.
I det siste har jeg designet og utviklet en informasjonsside, hvor Bekk skal dele ressurser og erfaringer med å drive digital produktutvikling. Et annet gøy prosjekt jeg jobber med nå, er en ny identitet for Oslo Elm Day-konferansen 2019, hvor generativ visualisering er et nøkkelelement i profilen og på hjemmesiden.

Hvor lenge har du jobbet som utvikler?
Jeg fikk mitt første betalte oppdrag som utvikler i 2013 og har aldri sett tilbake!

Har du jobbet på samme sted hele tiden?
Jeg har vært hos Bekk siden jeg fullførte utdannelsen min for fire år siden. Under studietiden jobbet jeg imidlertid freelance og var leid inn hos et par andre selskaper som frontend-utvikler og designer.

Hvor gammel var du da du først begynte å lære deg programmering?
Interessen begynte i det små på ungdomsskolen da jeg lærte meg å redigere filene til dataspill for å tulle med venner. Dette utviklet seg etterhvert til mer avanserte pranks i form av .vbs- og .bat-scripting, hvor vi i vennegjengen lærte oss å åpne CD-ROM-innganger og nettleservinduer på andres datamaskiner. Det var likevel på videregående jeg fikk mitt første møte med webutvikling. Jeg var veldig heldig som hadde noen fantastisk dyktige lærere, Håvard Bergersen og Morten Hermansen, som begge jobber i samme bransje som meg i dag.

Jeg var veldig heldig som hadde noen fantastisk dyktige lærere.

Hva slags utdannelse har du?
Jeg har en bachelor i grafisk design fra Westerdals School of Communications.

Hvilke plattformer utvikler du vanligvis for?
De fleste prosjektene hvor jeg gjør mye av utviklingen skjer på toppen av Wordpress.

Hvilken pc-plattform/OS foretrekker du selv å bruke?
Jeg bruker både macOS og Windows, men er mest fornøyd med macOS. Jeg synes arbeidsflyten på macOS er raskere og mer intuitiv.

Hvilke programmeringsspråk benytter du?
Jeg er i hovedsak en frontend-utvikler, og jobber for det meste med visuelle programmeringsspråk som Processing og alt i front av en webapplikasjon – HTML, CSS og Javascript.

Hva er favorittspråket og hvorfor?
Jeg er en visuell person som elsker å eksperimentere med forskjellige uttrykksformer. For noen år siden oppdaget jeg at man kan bruke programmering til å skape grafikk, og det har vært den mest inspirerende programmeringen jeg har gjort. Språket jeg brukte mye i starten, var Processing. Dette er et språk bygd på toppen av Java og er helt strålende for å lære enkle prinsipper innen visuell programmering.

Processing er et høynivå-programmeringsspråk som folk uten tidligere erfaring innen programmering kan forstå, samtidig som det er kraftfullt nok til å drive komplekse visualiseringer. På bakgrunn av tilgjengeligheten til språket og hvor stor rekkevidde det har, må jeg gi det favorittstempelet – selv om jeg har beveget meg til Javascript og andre rammeverk som three.js og p5 i senere tid.

Hvilke to verktøy greier du deg ikke uten, og hvorfor?
Sett bort fra programvarene jeg trenger for å gjøre jobben min, er jeg veldig glad i Slack og Airdrop. Slack fordi det reduserer mail, gjør det lett å holde kontakt med kolleger og er et supert verktøy for å dele og få inspirasjon. Airdrop fordi det er en så utrolig enkel og rask måte å sende og motta filer på.

Hva slags oppgaver liker du best å jobbe med?
Jeg liker best multidisiplinære oppgaver hvor jeg kan kombinere forskjellige typer domenekunnskap for å skape nye spennende resultater. Jeg elsker å ta på meg mange hatter og er aller mest fornøyd når jeg får være med fra startet i et prosjekt, da kan jeg påvirke konsept hele veien til ferdig design og implementasjon.

Hvordan sørger du for å holde deg faglig oppdatert?
Jeg er en ivrig «bookmarker» av nettsider, og er innom flere forskjellige forum hver morgen for å se hva som rører seg i bransjen. Det er veldig inspirerende å for eksempel oppdage en godt designet og teknisk innovativ nettside – det kan sette tankene i gang og utfordre idéene rundt hva jeg selv jobber med. Safe is not an option!

Ser du noen trender framover som virkelig vil forandre hverdagen til utviklere?
En aktuell problemstilling jeg ofte møter på prosjekt, er overlevering av statiske designskisser til utvikling – spesielt i team som jobber smidig. Jeg har sett for mange tilfeller av team hvor utviklerne må bruke mye av tiden sin på å «colorpicke» jpegs og måle avstander mellom elementer med fingerspissene. Dette stjeler både tid og glede, og kan føre til et dårlig implementert design, misnøye og redusert opplevelse for sluttbrukerne.

Med et design-rammeverk og et komponentbibliotek kan man redusere hodebryet.

Med et designrammeverk og et komponentbibliotek kan man redusere hodebryet, og er du heldig bruker teamet også et verktøy som Invision eller Zeplin. Disse lar deg inspisere designskisser litt som inspect-tool i nettleseren. Men, grunnproblemet er der likevel fortsatt: en stor «disconnect» mellom hva som er i prod og hva som ligger i designskissene.

Den gode nyheten er at vi nå står foran en ny generasjon designverktøy som vil gjøre denne prosessen voldsomt mye bedre. Det jobbes i dag med flere designverktøy som lover eksport og import av ferdig programmerte komponenter, noe som i teorien vil si at utviklere og designere kan jobbe fra samme kildekode. Designverktøy som kan snakke både utviklernes og designerens språk, er en disruptiv endring for tverrfaglig teamsamarbeid.

Hvilke teknologier eller fagområder skulle du gjerne kunnet mer om?
WebGL. Potensialet i den teknologien er skyhøy. I dag brukes WebGL for det meste i mindre prosjekter og på eksperimentelle nettsider. Jeg tror vi kommer til å se mer 3D på nett fremover når teknologien blir kraftigere og rammeverk som three.js blir mer strømlinjeformet. Jeg merker allerede at interessen vokser blant utviklere og designere bare her i Bekk.

Deltar du jevnlig på konferanser? I så fall, hvilken er den viktigste for deg?
Nei, egentlig ikke, men er du interessert i design, kunst og teknologi, vil jeg anbefale Resonate.

Jeg er glad for at snoren blir strammere rundt hva man får gjøre med dataene våre.

Hvilket forhold har du til innebygd personvern?
Det å sørge for at nettet er et trygt sted ligger i hendene til oss som bygger produktene og tjenestene. De samme kravene vi stiller, må vi også følge selv. Åpenhet rundt vilkår for bruk av digitale løsninger har gjort at jeg har valgt bort løsninger til fordel for andre, på grunn av måten de håndterer dataene mine på. Jeg er glad for at snoren blir strammere rundt hva man får gjøre med dataene våre.

Bidrar du, enten i jobben eller på fritiden, til noe åpen kildekode-prosjekt – i så fall, hvilke(t)?
Nei.

Hvor mye programmerer du på fritiden?
Veldig mye. Jeg har drevet et enkeltmannsforetak ved siden av studier og jobb siden 2012, og jeg tar stadig på meg oppdrag. Jeg elsker prosjekter hvor jeg kan kombinere lidenskapen min for design med programmering, enten det er ved å lage visuelle identiteter, utvikle nettsider eller programmere generative eksperimenter.

Har du noen (andre) hobbyer?
Jeg er en stor fan av gaming. Det er for meg en fantastisk måte å koble av på, i tillegg til at jeg får holde kontakten med barndomsvenner jeg ikke ser ellers i hverdagen.

Programmering er som et stort hjernetrimspill.

Hva gleder du deg mest over ved å jobbe som utvikler?
To ting står ut for meg: Det første er den unike mestringsfølelsen som jeg ikke får noe annet sted. Programmering er som et stort hjernetrimspill hvor man hele tiden får nye og vanskelige oppgaver å løse, og jo flinkere man blir – desto vanskeligere blir også problemene. Den andre tingen er følelsen av å skape noe. Det å kunne gå fra konsept til design og ut på nettet er en vidunderlig følelse.

Opplever du at jobben som utvikler har noen negative sider?
Utvikling kan til tider være en ganske repetitiv disiplin. Hvor det, hvis man ikke jobber med en ny spennende problemstilling, kan føles litt ut som å spa sand i en trillebår. Balansen mellom morsomme og rent tidkrevende oppgaver er viktig i et prosjekt.

Føler at du får den lønnen du fortjener?
Ja.

Hva er det beste frynsegodet du får?
Kompetansetiden jeg får av Bekk er for meg det klart beste. Dette er tid jeg får til å utvikle meg som fagperson og utforske nye fagområder, og er grunnen til at jeg i det hele tatt kan utforske språk som Processing og andre kreative teknologier.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen