Når du har nesten 40 prosent av markedet, er det ikke alltid så lett å vokse videre. Nokia måtte i går varsle at selskapet ikke salget ikke vokser i første kvartal - det ender faktisk med et fall på 2 prosent sammenlignet med i fjor.
Nokia hadde tidligere spådd 3-7 prosent vekst, og resultatvarslet har spredd dårlig stemning til mange aksjemarkeder og IKT-aksjer generelt. Hardest rammet ble Nokia selv - nyheten sendte ned kursen med hele 17-19 prosent på forskjellige børser i går.
Kontrastene er store - for akkurat nå er kampen mellom Nokia og erke-konkurrenten Ericsson snudd. Begge selskaper er store på salg av utstyr til mobilnett, men der Nokia faller svinger Ericsson seg nå opp etter tre beintøffe år med tap.
_logo.svg.png)

Et av Nokias problemer er at selskapet har vært sene til å plukke opp endringer i mobilmarkedet. Selskapet er riktignok så vidt ledende på salget av mobiler med kamera, men der selskapet burde ha hatt 40 prosent, ligger markedsandelen bare på 14 prosent i fjerde kvartal 2003. Dette viser tall fra det Boston-basert Strategy Analytics digi.no omtalte i forrige uke.
Nokia innrømmer da også selv at det er på mellom-avanserte modeller med innebygde kamera selskapet er svake i øyeblikket.
Analytikere påpeker også at det ser ut som kundene foretrekker såkalte "skall-telefoner" med oppbrettbare lokk. Først nå kommer Nokias første skalltelefon, Nokia 7200 i salg.