Vær så snill, la meg få kjøpe bredbånd!

Størrelse og varemerke er antakelig viktigste parametre for suksess i et marked hvor andre forhold er identiske. Innenfor salg av bredbånd er det imidlertid slik at to av tre ikke greier å takle din interesse for å gjøre en handel. Dermed vinner den tredje. Her er en historie fra virkeligheten.

Jeg ville ha bredbånd. Nå er jeg forundret over to av tre ikke vil ha pengene mine.

Det kom over meg en dag på sensommeren. Presset hadde vokst og vokst over lengre tid. Til slutt brast demningen. Fornuften vek for følelsene. Siste rest av rasjonalitet blåste bort i en digital stormvind. Plutselig kjente jeg at jeg bare måtte, koste hva det koste vil, jeg bare måtte ha bredbånd.

Det er egentlig sterkt at jeg har holdt tilbake så lenge. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo. Jeg kan velge mellom minst tre leverandører av det smalere bredbåndet de kaller bredbånd, - to på ADSL og en på kabel-tv. Telefonnummeret mitt og adressen er velsignet med garantert tilslag på enhver web-site som stiller spørsmål av typen "Finn ut om ditt telefonnummer er klargjort for <hva det enn måtte være> her".

Når barriérene er så velsignet lave, er det jo bare å logge seg på, sammenligne priser, og sette igang.

Eller?

Jeg begynte med Telenor. Telenor Internett opererer med en rekke ulike priser på ADSL. Blant annet er det, forunderlig nok, dyrere å kjøpe ADSL hos Telenor hvis du er ny kunde hos selskapet. Vi er jo blitt godt vant til at leverandører belønner nye kunder med lave inngangspriser. Hos Telenor ADSL straffes du altså med betydelig høyere priser hvis du ikke skulle være kunde allerede. Du straffes også med høyere priser dersom du har et analogt telefonabonnement i stedet for ISDN. Budskapet kan vel ikke tolkes som annet enn at Telenor helst ikke ser at "konservative" brukere radikaliserer seg og går over til både digitale linjer og høyhastighetssamband - i det minste ikke samtidig.

+Her er Telenors ADSL-priser

12 måneders bindningstid er greit for meg. Med mitt utgangspunkt, vil prisen være 695 kroner i etableringsavgift, og 352, 452 eller 652 kroner i månedlig avgift.

La oss sjekke hva UPC og Chello kan stille opp mot dette. Vi går på www.upc.no. UPC tilbyr to internettjenester på kabelen vår. Chello og Chello Plus. Chello er kapasitetsmessig identisk med Telenors laveste tilbud, dvs. 384 oppstrøms og 128 nedstrøms. Installasjon koster 395 kroner og fast månedspris er 349 kroner, tre kroner lavere enn Telenors beste tilbud.

Chello Plus er nesten identisk med "mellomtilbudet" til Telenor. Det gir litt høyere oppstrøms (768 vs. 704) og samme nedstrømshastighet. Månedspris er 469, litt dyrere enn Telenors beste tilbud.

Jeg var, som nevnt innledningsvis, veldig veldig klar for raskere nett. Den relativt sett lavere etableringskostnadene var utslagsgivende. Avgjørelsen ble tatt der og da - jeg ville bestille Chello.

Men der begynte det å halte.

Chellos(1) nettbestilling virket ikke. En eller annen feil oppstod når jeg hadde lagt inn alle forespurte data og trykket på knappen for avsending av bestillingen. Chellos websider ville åpenbart ikke ha bestillingen min likevel. To-tre ganger forsøkte jeg å få dem til å akseptere min ordre. Men det gikk ikke.

Dermed gikk jeg tilbake til Telenor, tenkte at "well, well, det er vel tryggest tross alt". Så jeg bestilte ADSL via Telenors websider. Det gikk veldig greit. Bestillingen smalt inn og alt syntes å være i orden. Det var bare å vente på at montørene skulle ta kontakt.

Så jeg ventet.

Og ventet.

Og ventet.

Etter to-tre uker ringte jeg. 05000 er det nye universalnummeret man skal ringe for å snakke med Telenor. Der er de flinke, tar telefonen raskt og svarer tilsynelatende kompetent på alle spørsmål man som kunde måtte ha.

- Det finnes ingen bestilling her, sa damen.

Man får slike gruselige grøss nedover ryggraden noen ganger. Dette var en slik anledning. Det var ingen grunn til å tvile på det hun sa. Bestillingen som var avsendt var forsvunnet inn i intetheten.

- Jeg kan ta opp ny bestilling her og nå, sa damen.

- Nei takk, sa jeg.

- Nok er nok.

Jeg logget meg på NextGenTel og oppdaget at deres "Bravo", "Charlie", "Delta" og "Echo" er meget konkurransedyktige alternativer.

+Her er prisene til NextGenTel

Hvorfor tenkte jeg ikke på det fra starten av? I alle fall: Jeg bestilte ADSL hos NextGenTel. De har fulgt meg opp fra dag én med rapporter om fremdriften. Siste er at de kommer i slutten av måneden, det har de lovet. Holder de løftet vil det ha gått en-og-en-halv måned siden jeg først bestilte ADSL hos Telenor, og en måneds tid siden jeg bestilte hos NextGenTel.

Hva kan man lære av en slik historie? Det kommer selvsagt an på ditt ståsted. Er du kjøper av bredbånd, slik som jeg, vet du hva jeg så langt har best erfaring med. Er du selger av bredbånd eller selger andre produkter via web, vet du nå kanskje litt mer om hvordan de små, tilsynelatende marginale forskjellene kan gi seg utslag i det endelige valget en sluttbruker gjør, så lenge han har noe å velge mellom.

En liten epilog: I går hadde selgerkorpset fra Telenor åpenbart fanget opp at bestillingen var gått til en konkurrent. En selger ringte og lurte på om jeg ikke ville velge dem i stedet.

Sorry, sa jeg.


(1)- Korreksjon - I ettertid har vi blitt gjort oppmerksom på en feil i ovenstående artikkel. Chello Broadband påpeker at det her skrives at "Chellos nettbestilling virket ikke". Men det er ikke Chellos nettsider det er snakk om, det er UPC sine.

Til toppen