Vakuum for KF

Kreativt Forum befinner seg i et vakuum etter at redaktør Ole Henrik Nissen-Lie sa opp sin stilling i protest. Den avtroppende redaktøren ville lage et aktualitetsmagasin, mens styret nå vil satse på et medlemsblad uten tabloide innslag.

- Det jeg sa jeg ville gjøre og det jeg ble ansatt for å gjøre, var likevel ikke det eierne og styret i Kreativt Forum ville ha, sier Nissen-Lie til digi.no.

Nissen-Lie ble hentet inn fra Aftenposten for ett år siden, og hadde da som mål å gjøre Kreativt Forum til et nyhetsorientert aktualitetsmagasin. - KF var et sovende medlemsblad som hadde problemer med å få interesserte lesere og annonsører, sier han.

Styret i KF ville blåse nytt liv i bladet, og kontaktet Nissen-Lie. Siden har det vært mange diskusjoner uten avklaring, og ifølge Nissen-Lie vet ikke KF ennå hva de vil med bladet. - Det er problemet deres, og problemet med å jobbe for dem, sier han.

- Jeg fikk lage bladet slik jeg ønsket, men eierne var ikke villige til å følge det opp i praksis. Det er nødvendig, hvis KF skal overleve og bli et allment nisjeblad og aktualitetsmagasin, å satse på distribusjon, annonsesalg og verving av nye abonnenter. Mine ambisjoner var ikke forenlig med det eierne gjorde, sier Nissen-Lie.

Han vurderer nå ulike alternativer. Dagens Næringsliv skrev før påske at Nissen-Lie planlegger å starte et eget nisjeblad rettet mot samme publikumsmålgrupper som KF sammen med bladgründeren Henning Herding.

Til digi.no sier han at Dagens Næringsliv får stå for sine spekulasjoner, men innrømmer at han, sammen med Herding, har vært inne på tanken. Samtidig understreker han at han nå ser på alle muligheter som en journalist kan ha, fra dokumentar-film for TV til reklamefilm og interaktive medier.

- Er det behov for et nytt nisjeblad i denne bransjen?

- Om markedet er der eller ikke, kommer an på hvem som lager bladet og hvordan. Det kan være et marked hvis man gjør det riktig, sier Nissen-Lie.

Det skal senere i dag velges ny styreformann i Kreativt Forum, etter at Elizabeth Hartmann gikk av før påske. Foreløpig er det daglig leder i reklamefilm -og produksjonsselskapet Reel Image, Steinar Jøraandstad, som fungerer som formann i KF. - Jeg vet ikke om jeg vil stille som formannskandidat, men det er av praktiske årsaker, opplyser han til digi.no.

- Det er en krevende jobb, og skal jeg gjøre den, vil jeg gjøre den ordentlig, sier han.

- Hva vil du med bladet Kreativt Forum?

- Det viktigste for meg er at vi har en forening. Og foreningen skal verne om et stykke næring. Jeg tror på samhold og det at flere har en forankring i noe. Det vi skal verne om er et turbulent og sprikende marked innen kommunikasjonsbransjen. Vi vil finne et felles ståsted for det kreative faget, sier Jøraandstad.

Han ser det som Kreativt Forums oppgave å rydde vei og legge til rette for unge, nye kreativt arbeidende mennesker slik at de får noen rettesnorer å følge, og kan fungere innenfor en ramme.

Dernest er det bladets oppgave å formidle foreningens budskap. - Som medlem i KF skal man gjennom bladet kunne finne stoff som både engasjerer og videreutvikler den enkelte. Jeg tror ikke det skal være allment, sier han.

- Det er viktig å holde fokus på akkurat det man holder på med, og ikke være tabloid-avis med sladder om bransjefolk på fornavn-nivå.

Med dette mener han ikke at Nissen-Lie har gjort en dårlig jobb, men at foreningen generelt vil ha en avis som skal være et taleorgan for en veldig stor gruppe som er i omveltning.

- Det er viktig å se fremover. Det er menneskelig og lite dramatisk å forlate en redaktørstilling, og nå må KF som forening se videre og pumpe ny luft inn i et flatt sykkeldekk, avslutter han.

Til toppen