Valebrokk: - Vil ha TV-kunder, ikke seere

TV 2s Kåre Valebrokk frykter at konkurrentene skal få et for stort forsprang inn i den digitale fremtiden: NRK gjennom statlige subsidier og distributørene ved å kapre TV-kundene.

- Det skremmer meg at Roger Ingebrigtsen interesserer seg mer for innholdet enn for teknologien.

Slik innledet TV 2-sjef Kåre Valebrokk sitt innlegg under tordagens Framfab-seminar "Fra Leikestove til Big Brother".

Valebrokk refererte til Ingebrigtsens tidligere innlegg på seminaret der statssekretæren hevdet at Kulturdepartementet ikke bryr seg om teknologi,men vil fokusere på innholdet.

- Det er en konflikt at alle interesserer seg sånn for innholdet i TV 2, sa Valebrokk videre med dårlig skjult referanse til alle synserne, inkludert barne- og familieminister Karita Bekkemellem Orheims angrep på sendetidene til såpeoperaen Hotel Caesar.

Valebrokk indikerer dermed at de ulike departementene og politikerne bør begynne å se nærmere på de muligheter som teknologien skaper og slår fast:

- Vi trenger digitaliseringen. Norge digitaliseres i kraftig tempo, det er ikke riktig at det ikke har skjedd noe. Problemet er at det er operatører som Canal Digital og ViaSat som tjener på dette, ikke TV-aktørene som leverer innhold, mente Valebrokk som også var redd for at hovedkonkurrenten NRK skal få for mye drahjelp.

- Det jeg kanskje er mest redd for, er at NRK skal få masse penger, at staten skal betale Einar Førdes andel, mener TV-sjefen som i dag kunne konstatere at Kulturdepartementet har sendt ut nye vilkår for allmennkringkaster-konsesjonen, blant annet inkludert en engangsavgift på 150 millioner kroner.

TV 2 sitter selv på denne analoge konsesjonen i dag, og det har vært stilt spørsmål om kanalen kommer til å søke en runde som gjelder syv år fra 1. januar 2003.

Valebrokk ga kanskje det beste svaret selv under seminaret da han pekte på at det ikke var plass til flere TV-aktører i dette markedet:

- Hvis det kommer en utenlandsk aktør inn på det norske markedet, en aktør som Bertelsmann, er det rett og slett ikke plass til flere, konkluderte Valebrokk som mener det er de som har et direkte forhold til kundene som blir vinnerne i den digitale fremtiden.

- Innholdssiden har per i dag ingen rettigheter til kundene og tjener ikke penger direkte fra dem, mener han.

Utfordringen blir dermed å omgjøre et TV-publikum som er vant til gratis informasjon til kunder som betaler penger direkte. Valebrokk tenker på alle operatørene som har skapt relasjoner gjennom betaling for tjenestene, inkludert satellitt- og kabeloperatører.

- Det blir en kamp om hvem som skal ha kommandoen over kortet, mener TV 2-sjefen og ytret sine bekymringer for at bakkebasert digital-TV kan blir for dyr.

- Hvem skal finansiere vår deltagelse i DTT (bakkebasert digital TV - red.anm.) Det blir ikke videre festlig om staten betaler Einar Førdes del, mente han men la til at DTT har én stor fordel:

- Det åpner for portabel TV, mobil TV med andre ord.

Til toppen