– Vanskelig å få solgt Android-apps

De fleste applikasjoner ignoreres nesten fullstendig.

Analyseselskapet Distimo kom i forrige uke med en rapport over nedlastingene av applikasjomner fra Android Market, altså det offisielle stedet hvor brukerne av Android-baserte enheter kan laste ned applikasjoner, enten gratis eller mot betaling.

Tallene i rapporten forteller at det ikke er enkelt å oppnå suksess i dette markedet. Det har ifølge Google blitt aktivert mer enn 100 millioner Android-baserte enheter, men skal man tro rapporten til Distimo, er det bare én eneste applikasjon i Android Market som er installert på et flertall av disse, nemlig Google Maps. Denne applikasjonen har totalt blitt lastet ned mer enn 50 millioner ganger.

Av de mer enn 200 000 applikasjonene som nå tilbys i Android Market, har ikke flere enn 96 blitt lastet ned mer enn 5 millioner ganger. 26 av disse var blitt lastet ned mellom 10 og 50 millioner ganger.

Nesten 25 prosent av gratisapplikasjonene har blitt lastet ned færre enn 100 ganger.

Enda verre er det for de betalte applikasjonene. Hele 80 prosent av disse har blitt lastet ned færre enn hundre ganger, mens bare to har blitt lastet ned mer enn 500 000 ganger siden Android Market ble lansert. Dette er Beautiful Widgets og Robo Defense.

Til sammenligning finnes det ifølge Distimo seks applikasjoner i Apple App Store som har blitt lastet ned i et tilsvarende antall, men da i løpet av en tidsperiode på to måneder (mars og april i år) og kun av brukere i USA.

Dersom man kun ser på spill, er det fem spill som mot betaling har blitt lastet ned mer enn 250 000 ganger fra Android Market, mens det tilsvarende antallet er ti spill fra App Store i løpet av to måneder og kun i USA.

Distimo mener derfor at det er mer utfordrende for Android-utviklere enn iOS-utviklere å tjene penger ved å bruke en prismodell hvor brukerne betaler et engangsbeløp for applikasjonen. I stedet er det mange Android-utviklere som i stedet satser på visning av annonser inne i applikasjonene. Dette vil gi inntekter så lenge brukerne fortsetter å benytte applikasjonen. Selskapet bak spillet Angry Birds, finske Rovio, er et godt eksempel på dette. De fleste utgavene av Angry Birds koster penger i Apples App Store.

Det er også langt flere applikasjoner som når opp i topplistene i App Store enn i Android Market. I løpet av april var det 94 ulike applikasjoner innom topp 10-listene for gratis og betalte applikasjoner til iOS, mens det tilsvarende antallet som var innom de tilsvarende topp 10-listene i Android Market bare var 26.

Antallet forskjellige applikasjoner som har vært innom topp 10- og topp 300-listene til de offisielle markedsplassene til iPad, iPhone, BlackBerry, Android, Nokia/Symbian og Windows Phone. Tallene gjelder for USA i april 2011.
Antallet forskjellige applikasjoner som har vært innom topp 10- og topp 300-listene til de offisielle markedsplassene til iPad, iPhone, BlackBerry, Android, Nokia/Symbian og Windows Phone. Tallene gjelder for USA i april 2011. Bilde: Distimo

Tilsvarende tall for topp 300 listene viser at det har vært 843 forskjellige gratisapplikasjoner og 584 forskjellige betalte applikasjoner innom de to listene i App Store i april, mens bare henholdsvis 388 og 363 applikasjoner nådde opp på de to tilsvarende listene i Android Market i april.

Distimo mener at plassering på særlig topp 10-listene er svært viktig for å generere flere nedlastinger.

En ting det ikke tas hensyn til i undersøkelsen, er at Android-brukere kan laste ned applikasjoner også fra andre kilder. Hvor stor andel av kjøpene og nedlastingene som skjer utenfor Googles markedsplass, er ikke kjent.

    Les også:

Til toppen