Vanskelig å lansere nye Internett-tjenester

En lang rekke faktorer gjør det stadig mye vanskeligere å starte nye Internett-tjenester. Dette hevder tre norske bransjesjefer.

De Internett-selskapene som klarer seg - til tross for stramme(re) økonomiske krav - vil bli stadig mer verdt. For det vil bli langt mellom nykommerne, mener tre bransjeeksperter digitoday.no har snakket med.

Gullrushet er over og mange vanlige regler har begynt å gjelde også i Internett-bransjen. Én ting er at alle må tenke på å tjene penger, men kravet om markedsføringsbudsjett melder seg stadig tyngre, kommenterer de tre.

- I tillegg til at det er mye vanskeligere å skaffe penger for å starte opp og utvikle et Internett-selskap, har det dukket opp en rekke nye faktorer, anfører lederne for to av de tyngre aktørene i bransjen; Scandinavia Online AS-sjef Birger Steen og Arne H. Krumsvik, sjef for Dagbladets mange Internett-initativ. De får full støtte fra Morten Woldsdal, sjef for reklame- og PR-byrået Leo Burnett-gruppen.

Den viktigste, mener de tre, er at nyhetens interesse ved Internett som fenomen har lagt seg.

- Tidligere var bransjen drevet av nysgjerrige forbrukere som nettopp hadde tatt i bruk Internett og lette etter morsomme eller nyttige ting. Nå er det lengre mellom de nye brukerne - brukervanene har stivnet. De fleste brukerne har nå funnet sine favoritter og surfer ikke så mye rundt, sier Steen til digitoday.no.

Arne H. Krumsvik er ikke like sikker på at effekten har sparket inn for fullt ennå, men mener at det snart vil skje: - Internett modnes. Å lansere en ny tjeneste blir som å lansere et hvilket som helst nytt produkt, mener Krumsvik.


Steen og Woldsdal viser til at det bare i løpet av de siste månedene har dukket opp langt færre nye selskaper enn det som var tilfelle i samme periode året før.

Tidligere kunne nye Internett-tjenester stole på jungeltelegrafen, epost-tips og omtale i pressen. Lite eller null i markedsføringskostnader var en av de store fordelene med Internett.

Men slik er det ikke lenger.

Internett er blitt en del av hverdagen. De tre bransjesjefene peker også på at de fleste viktige tjenester nå er etablert i Norge. Det er derfor lengre mellom de store nyvinningene.

- Gratisreklamen Internett-selskapene tidligere nesten automatisk fikk i pressen er derfor nesten borte, sier Woldsdal. Da må man ha markedsføringsbudsjett, men det har ikke mange Internett-selskaper råd til. Og dermed er man inne i en ond sirkel der man ikke har råd til å skaffe seg nye kunder, kommenterer han.

- Skal du etablere en ny, litt større tjeneste nå, må du konkurrere med eksisterende aktører. Dette krever store markedsføringsbudsjetter, istemmer Krumsvik.

Til toppen