Apples har hatt en stormsuksess med iPod og konkurrentene har vært trege til å svare. Det er Creative som er blitt største konkurrent med et julesalg på rundt to millioner MP3-spillere før jul.
Dette er under halvparten av Apples julesalg på 4,6 millioner og verre - Creative tjener mindre penger enn i fjor. Uten Apples iPod-image, har Creative åpenbart sett seg nødt til å konkurrere på pris og det har skadet selskapet.
Creative la i går frem til som viser et fall på 71 prosent i inntektene i sitt andre finanskvartal som omfatter julesalget. Nå skyldes deler av dette oppkjøpet av 3Dlabs, men Creative har også hatt ekstraordinære salgsinntekter fra et nedsalg i sine eierandeler i en brikkeleverandør.
Creative satt igjen med 11,8 millioner dollar i sist kvartal, mot 41,5 millioner dollar i samme kvartal i fjor da MP3-spillersalget var i sin begynnelse. Dette er trist, tatt i betraktning av omsetningen løftet seg 50 prosent fra 250 til 375 millioner dollar - primært takket være salget av MP3-spillere.