Vanskeligere å vokse videre på nett

Hittil har nettbutikkene vokst på å kapre nye kunder. Nå må man tenke nytt, mener Netthandel-sjef Einar Øgrey Brandsdal.

Siden oppstarten i 94-95 har nettbutikkerne stadig rekruttert nye kunder og vokst kraftig fordi nye kunder har oppdaget fordelene med å handle på nett.

Nå er denne vekstfasen over, det mener Netthandelen-sjef Einar Øgrey Brandsdal. I går la han frem tall for 2006 som viser en hyggelig omsetningsvekst på 17,6 prosent. Netthandelen, som auksjonerer ut i stedet for å selge sine varer, omsatte for 277 millioner kroner i fjor og fikk et resultat på 17,8 millioner.

Veksten fra 2004 til 2005 skyldes primært flere kunder, men det er ikke tilfelle for veksten fra 2005 til 2006. 2006 ble året da Netthandelen ikke klarte å tiltrekke seg så mange nye kunder.

- Det har stoppet opp, nå får ikke nettbutikkene egentlig så mange flere brukere. De fleste handler nå på nett. For eksempel hadde vi selv 500.000 unike kunder innom i fjor. Du kan få nye kunder, men det viser seg at mange av dem er kunder som registerer seg på nytt fordi de ikke husker sin gamle ID eller passord, sier Brandsdal til digi.no.

Brandsdal har 40-60.000 brukere innom hver dag og det er det samme som i 2005.

Noe av problemet, mener Netthandelen-sjefen, skyldes at det finnes alt for mange nettbutikker i Norge. Alt for mange er for små og klarer ikke å skape seg kritisk masse.

Skal en nettbutikk vokse nå, må man gjøre det på andre måter, mener Brandsdal.

- Vi har klart å øke ordresummen i fjor og det skal vi gjøre også i år. Man må flere og selge dyrere varer for hver ordre, små ordre er dyrt fordi det koster like mye å behandle en vare til 10 kroner som en til 1000, påpeker han.

Brandsdal forsøker derfor å redusere salget av småvarer, men han har et problem: Kundene synes det er gøy å handle det helt billigste, for eksempel kubbelys til 1 krone, selv om det kommer på et frakt og ekspedisjonsgebyr, sier han.

Den andre måte å vokse på er å starte nye nettbutikker - det er fremdeles områder der det ikke er eller er få og dårlige nettbutikker i Norge, mener Netthandelen-sjefen.

Han har allerede startet en ny butikk i butikken, Gitarbutikken som selger gitarer, gitarforsterkere og tilhørende utstyr. Målet er å bruke den mye trafikerte Netthandelen til å lansere nye nettbutikker. Gitarbutikken er eid av Bransdal selv, gjennom Bransdal Invest.

- I løpet av 2007 og 20098 planlegger vi å lansere fire-fem nye nettbutikker innen nisjer der det er gode marginer.

Brandal vil ikke dele ut ideene sine direkte, men på spørsmål fra digi.no bekrefter han at varer til kvinner er interessant, for den engelske kosmetikk-butikken Lookfantastic har trukket til seg mange norske kunder.

Netthandelen-sjefen arbeider også med å løse en annen vekst-brems. Han har rett og slett ikke mer lagerplass på Søgne utenfor Mandal der Netthandelen holder til. En ny lagerhall er under oppføring og vil stå klar i august.

- Lagerplass bremser oss i år og et tar tid å komme på plass, så jeg tror vi vil ende opp på rundt 300 millioner kroner i omsetning i år. 2008 vil bli det store vekståret, spår han.

Til toppen