BEDRIFTSTEKNOLOGI

Varsler tøffere kamp mot Telenor

– Helt nødvendig, sier Netcom etter kjøpet av Tele2.

Arild Hustad i Tele2 og August Baumann i Netcom sier at utbygging av 4G er hovedfokuset.
Arild Hustad i Tele2 og August Baumann i Netcom sier at utbygging av 4G er hovedfokuset. Bilde: Thomas Marynowski
7. juli 2014 - 13:32

OSLO SENTRUM (digi.no): Som kjent er det i ferd med å skje store endringer i norsk telekom-landskap, nå som finsk-svenske TeliaSonera har bekreftet at de kjøper mobilselskapet Tele2, som dermed slår seg sammen med Netcom.

Dette endrer konkurransebildet betydelig, og det var også nettopp dette Netcom-sjefen August Baumann var svært villig til å presisere flere ganger under den korte pressekonferansen i Oslo mandag formiddag.

Ifølge Baumann står Netcom nå svært sterkt i forhold til Telenor, som hittil har hatt en veldig dominerende posisjon i det norske landskapet.

– Telenor få sterkere konkurranse. Telenor har en markedsandel på over 50 prosent og har hatt det nesten siden starten. Det er nødvendig å gi dem mer konkurranse. Vi er avhengige av å få opp en størrelse for å produsere varen billigst mulig. Det har vært en fenomenal utvikling på datasiden, og man må produsere billigere og billigere. Derfor er det nødvendig og ha en størrelse som matcher den dominerende aktøren, sier Baumann til digi.no.

Det er tydelig at Netcom sammen med Tele2 ser frem til å bli frekkere på å utfordre, noe sjefen i Tele2 Arild Hustad også bifaller.

- Det er en stor dag for oss, sier norgessjefen i Tele2, Arild Hustad. <i>Bilde: Thomas Marynowski</i>
- Det er en stor dag for oss, sier norgessjefen i Tele2, Arild Hustad. Bilde: Thomas Marynowski

– Vi liker å utfordre med gode tjenester, sterke varemerker og vi har en utfordrerkultur i alle folkene våre. Vi kommer til å bli det kanskje mest spennende selskapet i Norge med alle våre medarbeidere, sier Hustad.

– For oss er det en stor dag. Vi er veldig fornøyd. For oss er det klart at utfallet av frekvensprosessen 6. desember i fjor gjorde det tydelig at vi måtte gjøre en del veivalg. Vi har prøvd alle områder, sjekket ut alle muligheter, det er ikke godt å drive et mobilselskap i Norge uten frekvenser, så vi er glade for det som har skjedd i dag, forteller Tele2-sjefen, og minner om at det har vært en hektisk periode i tiden siden desember i fjor.

– Vi har vurdert alle strukturer, det har vært kjøp, det har vært leie, det har vært samarbeid og det har vært salg.

Satser på data

Foruten å utfordre Telenor ytterligere, er det utbyggingen av 4G-nettet som er prioritert for begge selskapene. Oppkjøpet betyr også at dette vil skje langt raskere enn tidligere antatt: Ifølge August Baumann var den opprinnelige planen til Netcom å dekke 98 prosent av den norske befolkningen med 4G innen 2018.

Når oppkjøpet er et faktum blir prosessen fremskyndet og Baumann lover nå 98 prosent 4G-dekning innen utgangen av 2016. Ikke minst skal det prioriteres utbygging på mindre sentrale steder.

– Vi ruller ut 4G to år raskere enn før. 98 prosent av befolkningen skal ha dekning til 2016. Det betyr forsterkning av en distriktsprofil. Alle grender og bygder rundt om i Norge vil få tilgang til 4G. Det er et ganske fenomenalt løft vi kommer til å gjøre der, sier Baumann.

Netcom lover å ivareta alle eksisterende merkevarer, og fortsette med lavpriskonseptene. <i>Bilde: Thomas Marynowski</i>
Netcom lover å ivareta alle eksisterende merkevarer, og fortsette med lavpriskonseptene. Bilde: Thomas Marynowski

Mangfoldet forsvinner ikke

Et annet løfte Baumann gjør i løpet av pressekonferansen er at de eksisterende merkevarene skal opprettholdes. Chess, OneCall, Network Norway og MyCall er merkevarene som skal ivaretas. Netcom ønsker å fortsette sin satsning på lavpris og varierte prisstrukturer. Samtidig bekrefter Baumann at samtlige produkter skal ha 4G-hastigheter på dataoverføring.

– Vi ønsker et mangfold av merkevarer. Dette er den paraplyen TeliaSonera i Norge har et ansvar for og vi ønsker å bevare et mangfold i det norske markedet. Vi ønsker å ha forskjellige prisstrukturer og vi skal fortsatt ha lavpris, forteller Baumann.

Oppkjøpet skal ifølge planen vært gjennomført innen første kvartal neste år, men krever godkjennelse Konkurransetilsynet.

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.