Denne uken holder SAP et stort kunde- og partnerarrangement i Florida, kalt Sapphire. Blant nyhetene er et vårslipp av mobilapplikasjoner. Den uttalte hensikten med disse er å gjøre det mulig for kundenes ansatte å arbeide mer effektivt.
Applikasjonene er beregnet dels på smartmobiler, dels på nettbrett. Flere av SAPs mobilapplikasjoner gjøres nå også tilgjengelig for Android og Blackberry.
Blant nyhetene:
Travel Expense Report gjør det mulig å registrere utlegg på en smartmobil, i stedet for å samle opp bilag til man kommer tilbake til et kontor. Løsningen gjør det mulig å registrere bilag ved å ta bilder av for eksempel en restaurantregning og legge det inn i applikasjonen.
Learning Assistant er for miljøer som anvender SAP-verktøyet Learning Solution til intern opplæring. Applikasjonen gir tilgang til opplæringstjenester fra en iPad, og gir funksjonalitet tilsvarende pc-utgaven.
Customer Briefing beskrives som et dashbord med tilgang i sanntid til alle opplysninger som bedriftens har om en gitt kunde, fra interne kilder som CRM-systemet, og fra eksterne kilder som åpne nyhetstjenester.
EHS Safety Issue gjør det mulig å bruke mobiltelefon eller nettbrett til å varsle om problemer knyttet til helse, arbeidsmiljø og sikkerhet, gjennom bilde, lyd og video (EHS står for «environment, health, safety», altså miljø, helse, sikkerhet).
I tillegg slipper SAP flere mobilapplikasjoner basert på den mobile e-handelsplattformen Sybase 365, beregnet både på transaksjoner mellom bedrifter, og på transaksjoner mellom leverandør og forbruker.
Nyhetene her er mobilapplikasjoner for banktjenester, betalingstjenester (av typen elektronisk lommebok) og pengeoverføringer. Disse applikasjoner tilbys til egne brukere og kunder av aktører som har valgt Sybase 365 som plattform for slike tjenester. Blant referansekunder er bankene Dutch Bangla-Bank og First Tennessee Bank, samt den spanske mobiloperatøren Telefonica.
Et tredje segment der SAP satser mobilt er forretningsprosesser innen helse, forsikring og detaljhandel.
En av applikasjonene (In-Store Product Lookup) lar butikkansatte, eventuelt også kunder, bruke mobilen til å finne ut hvorvidt en gitt vare er tilgjengelig, eller om den er tilgjengelig fra et annet utsalgssted. En annen lar ansatte i forsikringsselskaper bruke mobile til å slå opp i kundepoliser.
SAP oppgir å ha 70 mobilapplikasjoner tilgjengelig mot sine forretningsløsninger. Tallet omfatter også apper utviklet av partnere. Et eksempel er et salgstøtteverktøy utviklet av Advent Global, Go Sell, som henter data fra SAP ERP Central Component og fra SAP CRM, og som er tilgjengelig for Windows og Blackberry i tillegg til iOS og Android.
For intern distribusjon av mobilapplikasjoner tilbyr SAP en egen «SAP Store» i html5-format. SAPs mobilapplikasjoner distribueres også gjennom «SAP Mobile Apps» i iTunes og gjennom «SAP Store» i Google Play.