Venter 50 milliarder av Nokia

Konsernsjef Jorma Ollila skal klokken 11 i formiddag utøve det kunststykke å levere en gevinst på nærmere 50 milliarder kroner. Det eneste som er helt sikkert er at Nokia kommer til å levere sitt beste år noen sinne. Men det er ikke sikkert at det holder for aksjemarkedet.

Det hjelper ikke med pressemeldinger som forteller at Nokia har økt markedsandelen i det globale mobiltelefonmarkedet fra 30 til 32 prosent, når markedet forventer at Nokia vil øke enda mer. Det ble vist til fulle 9. januar da Nokia presenterte tall for salg av telefoner i 2000. Ny salgsrekord førte til at aksjen falt som en stein.

Akkurat det er Nokias problem i dag når forventningene er skyhøye til at selskapet skal klare å levere knalltall i et hav av fallende aksjekurser.

SME, som har sammenlignet 28 ulike analytikeres Nokia-forventninger kommer fram til at de lyder knappe 50 milliarder kroner i gevinst før skatt - 5,789 milliarder euro.

I fjor sommer kom Nokia etter andre kvartalsrapporten med foruroligende tall som tydet på at selskapet mente det ikke kunne levere i tråd med sine prognoser i tredje kvartal. Da kvartalet ble presentert kunne en konstatere at advarselen ikke slo til. Bransjekjennere vil nå ha det til at Nokia har gjort det svært godt i fjerde kvartal, noe som kan tyde på at forventningene til selskapets årstall for 2000 kan innfris.

Vi vet hvor mange telefoner Nokia solgte, nå gjenstår hvor mye de fikk betalt for hver terminal. For mens mobiltelefoner bare står for 20 prosent av Ericssons omsetning, utgjør de hele 70 prosent av Nokias sin. Dette forretningsområdet alene forventes å dra inn det aller meste av overskuddet, nemlig 4,8 milliarder euro. For Nokia tjener trolig 300 kroner per mobiltelefon, motsvarende Ericssons tap på 500 kroner. Nokia klarte endog å øke prisen med 5 prosent i det finske markedet i fjor.

Fallende gjennomsnittspriser kan slå ut for Nokia. Men selskapet er spesialister på billigmarkedet og drar ut marginer som Ericsson misunner dem. Og Nokia har allerede marginer som er nesten dobbelt så høye som nærmeste konkurrent (og det er ikke Ericsson, men Motorola). Men Nokia klarer å kompensere fallende priser med nye modeller og høyere salg. I hvor stor grad får vi vite i dag.

Viktig for prisingen av Nokia er også fremtidsutsiktene. De er ikke like gode i år som i fjor. Fallende internasjonale konjunkturer vil få konsekvenser for utbredelseshastigheten av mobiltelefoner, men kan også slå mot Nokia på en annen måte. Selskapet har i dag etter eget sigende en solid andel av gjenkjøpsmarkedet, det vil si andre og tredjegangskjøperne, folk som skal bytte ut sin gamle telefon. Nettopp dette markedet vil rammes hardt om konjunkturene skulle falle. For hvorfor kjøpe ny mobiltelefon om den en har fungerer og pengene aller helst skulle gå til mat og klær?

Ikke alle tenker slikt, men markedet har en tendens til å utsette oppgraderinger når fremtidsutsiktene skyer til. På den andre siden kommer nye mobilsystemer til i år, med sine spesielle finesser av markedsandeler, konkurransefaktorer og priser. Med så mange ukjente faktorer øker også risikoen.

Til toppen