Verdens mest solgte mobiltelefon

Nokia øker markedsandelen på mobiltelefoner med 4,4 prosent til 26,9 prosent og er verdens mestselgende mobiltelefonmerke. Først på de neste plassene er det nevneverdig konkurranse, melder Dataquest.

Ulike selskap som lever av å produsere ferdigmost tallmateriale om verdensmarkedet for mobiltelefoni, er uenige om den eksakte markedsandelen til Nokia. Mens Dataquest mener selskapet har en markedsandel på 26,9, viste tallene fra ARC Group 26,6 prosent. Begge selskapene er imidlertid enige om posisjonen til verdens tre ledende mobiltelefonprodusenter, der Motorola og Ericsson følger etter Nokia.

Felles for Motorola og Ericsson var at begge tapte markedsandeler til blant annet Nokia og nye utfordrere. I hovedsak fra Asia hvor Samsung utmerker seg spesielt. Motorola reduserte sin markedsandel fra 19,5 prosent til 16,5 prosent mens Ericsson endte på 10,1 prosent etter et fall fra 15,1 prosent året før. Samsung økte fra 2,7 til 6,2 prosent, i hovedsak som følge av veksten innenfor CDMA-baserte mobiltelefoner og økt satsing på GSM-telefoner.

Dette er viktige tall for produsentene som nå arbeider med flere nye generasjoner av mobiltelefoner knyttet til behovet for raskere hastighet og flere modeller for å nå ulike nisjer i mobilmarkedet.

Dataquest mener antall solgte mobiltelefoner i verden vil øke fra vel 283,6 millioner i 1999 til 410 millioner i år. Til sammenligning mener ARC group at det ble solgt 253 millioner mobiltelefoner i fjor, mens årets salg vil øke til 410 millioner.

Et av de bedre vekstmarkedene er Latin-Amerika der salget økte med 100 prosent, mens salget i Europa "bare" økte med 70 prosent. Deretter fulgte Nord-Amerika med 60 prosent og Asia med 50 prosent.

Dataquest mener Nokia har klart seg bra gjennom 1999 blant annet fordi man har klart å løse problemer knyttet til WAP-telefonene og satsingen på det store CDMA-baserte mobiltelefonmarkedet i USA.

De mest solgte mobilmerkene i 1999:

Selskap Markedsandel Dataquest Markedsandel ARC Group
Nokia 26,9 26,6
Motorola 16,5 15,0
Ericsson 10,1 12,7
Samsung 6,2
Panasonic 5,5 6,5
Andre 34 39,7

Kilde: ARC Group og Dataquest

Til toppen