Verdens største medieselskap inn i hub-markedet

Time Warner planlegger å lansere fire nye "hub-er", det nye amerikanske moteordet for nettportal, som skal fokusere på nyheter, underholdning, forretningsinformasjon og livsstil. Samtidig vurderes salg av andre deler av selskapets Internett-virksomhet.

Ifølge Wall Street Journal akter verdens største medieselskap, Time Warner, å bygge flere såkalte "vertikale hub-er", det vil si nettsteder som inneholder tjenester som e-post, e-handel, chat- og søkefunksjoner, og som på innholdssiden fokuserer på ulike temaer - eksempelvis nyheter eller underholdning.

Time Warner ønsker altså ikke å etablere nok et massivt møtested - som de altomfattende portalene Yahoo!, Excite eller Go Network - men satser i stedet på å dedikere hvert møtested på nettet til ett tema.

Talsmenn for Time Warner sier til Bloomberg News at slike hub-er, eller nettnav på norsk, er en bedre måte å tiltrekke seg lesere og annonsører på til innhold fra Time, Warner Bros., CNN og andre virksomheter enn det man vil klare via mer generelle portaler.

MSNBC opplyser at Time Warner allerede er godt i gang med utformingen av de nye nettnavene, og blant de første prosjektene i løypa skal være et underholdningsnettsted kalt Entertaindom. Her skal nettbrukere få mulighet til å lese filmanmeldelser og sangtekster, bestille billetter til forestillinger, få tilgang til ulike TV-programoversikter, og handle underholdningsrelaterte produkter - for å nevne noe.

Time Warner drifter også Warner Bros. Online med innhold fra sine TV-show, filmer, videoer, musikkutgivelser og tegneserier, og er i ferd med å utvikle et nettsted kalt ACMEcity i samarbeid med FortuneCity.com. På ACMEcity skal nettbrukere få lov til å lage sine egne web-sider gjennom såkalte "web-communities" med fokus på spesielle emner som f.eks. film.

Det planlagte nyhetsnettstedet vil benytte Time Warners Cable News Network (CNN) og Time Magazine som grunnpillar, mens business-nettstedet på samme måte vil støtte seg på kanalen CNNfn og magasinene Money og Fortune. Et eget nettnav med fokus på livsstil vil inkludere innhold fra People Magazine og skal konsentrere seg spesielt om stoff rettet mot kvinner. Time Warner publiserer også livsstilsrelaterte magasiner som Baby Talk, Coastal Living, Sunset og Parenting.

Time Warners nye Internett-strategi reiser spørsmålet: Hva skjer nå med Pathfinder - nettportalen medieselskapet etablerte så tidlig som i 1994 som en paraplytjeneste for Time Incorporateds publikasjoner, deriblant People, Fortune og Time?

Enkelte observatører mener nylige lederskifter i Time Inc. legger forholdene til rette for å frigjøre - for ikke å si demontere - Pathfinder, og legge de ulike delene av tjenesten inn der de måtte passe under de nye nettnavene. Andre antyder at hele Pathfinder kan bli absorbert av ett nettnav. Time Warner vil selv ikke kommentere fremtiden for Pathfinder, men utelukker ikke at tjenesten vil bestå som eget produkt.

Om Pathfinder overlever intakt eller ei - analytikerne enes i hvert fall om én sak: Time Warner vil neppe innlate seg på kostbare investeringer i eksterne Internett-virksomheter, men vil i stedet gå opp løypa selv.

- Vi forventer definitivt ikke at Time Warner foretar noen storskala-investeringer i et Internett-selskap, sier Jill Kutrick - en analytiker i Salomon Smith Barney som følger Time Warner.

Til toppen