Verdens største telefisjon

Om styret i verdens nest største teleselskap, AT&T, får viljen sin, går det mot en fisjon av virksomheten. I motsetning til den tvungne fisjonen i 1983 som delte AT&T i åtte ulike selskap, skjer fisjonen nå felt frivillig. Målet er å øke verdien på selskapet.

Lekkasjen om fisjonsplanen kom tidligere i uken, så at styret nå presenterer planen offisielt, er ingen stor overraskelse. Tvert i mot var det ventet et grep fra styret for å øke tilliten blant aksjonærene ettersom selskapet har tapt 47 prosent eller 60 milliarder dollar av børsverdien siden januar.
Les også om AT&T-resultatet i Q3: Oppsplittingsklare AT&T sliter tungt

Nå beholder selskapet sin tradisjonelle kjernevirksomhet i det nye AT&T-selskapet, nemlig bedriftskundemarkedet og riks- og internasjonal telefoni, mens kabel-TV og mobilvirksomhet skilles ut som egne selskap. I alt blir det gamle AT&T delt i fire ulike selskap, gjennom en spesialorganisert prosess som skal hindre ekstra skattekrav.


Fisjonen gjennomføres først i 2002 og skaper mobilselskapet AT&T Wireless Group og kabel-TV selskapet AT&T Broadband. AT&T Consumer selger den tradisjonelle telefonien, mens den største delen av selskapet blir AT&T Business som vil inkludere de mindre selskapene AT&T Network og AT&T Labs, samt beholde dagens AT&T tickerkode, T.

Dermed gjør konsernsjef C. Michael Armstrong om på sin egen strategi som startet i 1997 da han overtok roret. Blant hans viktigste oppgaver var oppkjøp av kabel-TV-selskap for nærmere 1000 milliarder kroner for å sikre selskapet direkte tilgang til sluttbrukere over store deler av landet, fremfor å gå veien om aksessnettet til de ulike lokaltelefoniselskapene. Men han fortsetter på en restrukturertng som startet i 1996 da Lucent Technologies og NCR ble skilt ut.

Dessuten merker selskapet kraftig priskonkurranse på vanlige telefonitjenester som kommer på toppen av den generelle prisnedgangen for teleaksjer i år.

Dette er også årsaken til at fisjonen nå skjer, skriver The Wall Street Journal. Målet er at om en skiller ut mindre attraktive deler av selskapet til egne selskap vil de gjenværende delene til sammen ha en større verdi enn AT&T slik det står fram.

Armstrong vil fremdeles lede det nye AT&T-selskapet, men det er ventet at forbrukerdelen av hovedselskapet vil skilles ut som eget selskap, sammen med at bedrift, kabel-TV og mobil vil få egne ledere

Selskapet har i dag seks millioner bedriftskunder og 60 millioner telefonikunder. Kabel-TV-delen av selskapet vil av skattemessige årsaker ikke skilles formelt ut før om to år. Dette i motsetning til mobildelen av selskapet som er på vei til børsen som eget selskap, trolig til neste år, og muligens etter å ha kjøpt eller fusjonert med et annet mobilselskap. Nextel Communications nevnes oftest i slike sammenhenger.

Til toppen